Sunday, January 14, 2007

Bara en påminnelse och lite upprörda känslor


Helt plötsligt har jag upptäckt att halva bekantskapskretsen eller delar av deras deras bekantskapskrets är halvsenila, eller åtminstone väldigt glömska. Med andra ord är det inte bara jag, även om jag skyller ifrån mig på att det är mycket grejer i skallen just nu. Med detta vill jag bara påminna eventuellt glömska människor att Sveriges sydamerikanska turné fortsätter ikväll. Lagerbäcks delvis rookieuppbyggda trupp ska ta sig an Venezuela. En klar vinst kan tyckas, men vi svenskar har så mycket tyckande om vårt landslag som sällan slår in. Alla minns fortfarande att vi var enda laget som inte nätade mot T & T i VM i somras eller hur? Eller, nej, det har väl alla glömska glömt.
Nåväl, matchen är klockan 21:00 och helt klart mer värd att se än filmen där Mel Gibson hör vad kvinnor tänker, och som också sätter oss av kvinnligt kön i en ännu mera korkad roll än vi redan befinner oss. Kolla på matchen istället är mitt tips. De två snyggingarna kommer förvisso troligtvis inte vara med, men man tittar ju enbart på fotboll för sportens skull... eller?

... och ja, det är jag iförd den snorgröna tröjan.

Uppdatering
Men vad är det för tjat om Zlatan? Har jag missat något med honom som alla andra vet om? Är det en hemlis? Men att pressa Lagrell innan en landskamp långt bort och vara nosig och otrevlig måste vara höjden. Hur kan hela mediesverige försvara en spelare, och mena på att vi borde byta förbundskapten så Zlatan kan komma tillbaka och spela. Förlåt, men va? Skulle denna fisförnäma skånepåg behöva inbjudan från en tränare som sedan ska sparkas för att behaga? Just i det momentet har vi missat något som känns relativt väsentligt inom fotbollen: det är en lagsport. Det är 11 spelare på på planen och lika många på bänken. Det finns en förbundskapten, en lagledare, en massör och massa annat löst folk. Detta får man inte glömma bort. Lagsporten bygger på alla dessa, och att de kan samarbeta. Sätt in Zlatans, hans ego och hans uppbackning från media på planen ensam. Det verkar ju vara det enda som krävs. Nog för att hans ego är stort och säkert då svårt att springa runt, men jag tror ändå det blir lite knegigt för Zlatan att vinna. Vem gjorde mål i VM för Sverige? Inte Zlatan.
Men nu är det ju inte hans fel att jag är upprörd utan reporterjäkeln som trackade Lagrell som om han vore skyldig till Sveriges alla fotbollsmisstag och Zlatans sårade självkänsla (Yeah right). På detta är ju Lagrellsnubben gammal landshövding för Småland om jag inte kan min lokalhistoria helt fel. Sådana gubbar muckar man inte med utan att få hatiska ord på min blogg. Vilket utnyttjande av webbplats.

Uppdatering II
Vanezuela leder efter 20 minuter. Bollen vänder i luften i blåst a la Gudrun. Shaaban och backarna verkar ha smärre kommunikationsproblem. Hörnflaggorna liknas vid ostbågar. Lagerbäck står precis som vanligt i hippa träningsbyxor och matchande t-shirt. Rookiesarna är uppenbarligen färgblinda då de hela tiden passar till rödklädda spelare. Vi skyller på att gräset är högt och tungt. Underläget kom i motvind av sällan skådad likhet. Fem svenska spelare värmer upp redan efter 27 minuters spel. Allt är precis som vanligt och Ica fick plötsligt lust att tro att hon hallucinerat att fotboll är en existerande term.

2 Comments:

Blogger Johan F. Wahlberg said...

oooh! Hot!

Flytt på lördag. Om du kan och orkar. Vore najs . Hare kanin. Hei. :)

8:10 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Men du, kolla nu, de har handritade byta-spelare-skyltar och kommentatorerna håller på att spricka av analog förtjusning!

Nu kommer Guterstam in!

11:38 PM  

Post a Comment

<< Home