Monday, December 27, 2010

Kul (H)jul

Jag undrar om dygnen blivit kortare. Eller om min hjärna blivit mer senil. Eller vad som egentligen gör bloggen så försummad, för plötsligt, när jag känner att jag uppdaterade igår har det gått två veckor. Så är det nu. Julen kom och gick och enda skillnaden jag märker är att det finns julskinka och sill i min kyl som mamma skickade med mig på hemresan igår. Och mer choklad. För jo, det finns alltid choklad här. Just nu finns det tre kilo. Hade detta varit facebook hade nu varit läge att trycka på "like". Två dagar innan julafton steg jag upp i arla morgonstund för att passa ett litet monster vars nuvarande steg i utvecklingen inte lämpar sig för kyrkobesök där modern och storasystern befann sig för skolavslutning. Monstret är verkligen inget monster utan en söt liten dam med lika mycket envishet som undertecknad. Med andra ord hade vi våra smärre dispyter. Vi var exempelvis inte eniga om att pärlor ska ätas, men i kombination av bådas envishet blev resultatet vältuggade, men utspottade pärlor. En växt skulle inte få stå i sin kruka enligt en av oss (fritt fram för gissningar om vem), men den andra tyckte det. Där slutade det med en sne växt, i krukan, men med hälften av jorden utanför. Julgranen fick stå kvar, men med vissa tillbehör lite tilltufsade. Ja, ni förstår grejen. Dock var förmiddagen även fylld av kramar och massa skratt och bus, så vi trivdes egentligen oförskämt bra ihop.

Direkt efter barnpassandet joggade jag hem för att pälsa på mig hela falukorvsmunderingen i form av långfillingar, underställströja, termobrallor, fleece, dunjacka och så vidare och begav mig tillräckligt snabbt för att bli svettig till vagnen för att möta upp Ida och gå på Lisebergs julmarknad. Det var en ny, och mycket trevlig upplevelse då både jag och Ida vann två gånger var. Kan dock säga att jag nog var mer nöjd med priserna än Ida, då hon bland annat vann Noblesse... med apelsinsmak som hon inte tål. Själv vann jag stjärnvinsten på chokladhjulet och fick 2 kilo schweizernöt, och därefter kammade samma nummer hem en paradisask på ett annat hjul. God (h)Jul så att säga.

Oförskämt nöjd

Dags för nästa joggingtur hem för att slänga ner julklappar och några dagars klädsel för att fara ut till Kållered och därefter fara med familjen Frostensson till Småland. Det hela var mycket trevligt då jag och Elise satt och kollade på Bondgården på dvd. Dock la jag fram förslaget om att de skulle installera en dvd-skärm till mig med eftersom jag nu hela resan fick sitta vänd och kolla på Elises. Jag vet dock inte om detta mottogs på det sätt jag ville.


Bondgården är en film man inte släpper blicken från

Vi hamnade i Småland relativt lätt och smärtfritt och efter sömn i världens kallaste hus, men dock med en sängvärmare i form av en hund, blev det dags för nästa besök. Så det är ungefär vad dagarna gått ut på: åka runt, bli utknuffad ur sängen av hunden (hon tar 3/4 och jag ligger i fosterställning vid huvudkudden) och mat. Det blev härliga besök med lilla gudsonen som är skvatt galen men sötast i stan. Mysiga besök av och till Annapanna och Elise. Stimmigt besök på julafton med mer folk än jag nånsin firat med (förutom i Australien då), samt otroligt nostalgiskt besök på juldagen. Då begav jag mig nämligen till Lotta, som jag känt sen lågstadiet, för fika med henne och fyra högstadiepolare. Det hela blev helt fantastiskt roligt. Vi satt och snackade nostalgiska minnen av utekvällar som småttingar, killar som kommit och gått, citat som kläckts och hur man egentligen dricker öl ur sugrör under ett gökur.

Den väldigt söta tomten Ture




Ja, min gudson är ett dreggelmonster



Nostalgi big time när alla ses igen =)


Man tänker sig att man åker hem för att vila upp sig, men jag hävdar bestämt motsatsen. Somnade väldigt gott igår efter hemkomst till tysta lägenheten. Och nu har jag tre kilo choklad, en liter cola zero (som jag egentligen inte dricker under veckorna längre, men jag tänkte att när det är jul är det i alla fall okej med julmust. Dock var julmusten slut på vårt Hemköp och då köpte jag det som var mest likt. Helt logiskt) och senaste Shrek att kolla på. Synd bara att hjärnan är senil och bloggandet får julpest.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home