Tuesday, January 28, 2014

Är alla idioter?

Människor upphör aldrig att förvåna mig. Särskilt inte det behov människor verkar ha av att vara otrevliga. Förra veckan var vi ute och gick på Gärdet, vilket vi ofta gör då det är ett av få ställen i Stockholm där du får ha din hund lös. Tyvärr har djurgårdsförvaltningen, som äger Gärdet, i år valt att lägga det skidspår som i vanliga fall går runt Gärdet tvärs igenom det. Skidåkarna uppskattar inte det här, och vi hundägare uppskattar det inte heller. Hur vi än gör måste vi korsa skidspåret minst ett par gånger vid varje promenad. Vi försöker ha respekt för skidåkarna genom att stanna vid spåret och vänta till en lucka då vi tar våra hundar och springer/hoppar över. Många skidåkare är säkert också respektfulla och saktar ner och blir inte helt vansinniga om någon hund hamnar på efterkälken. Dock har vi fått "jävla idiot" hojtat efter oss. Om det nu var oss de syftade på eller inte framgick inte, men någon fick i alla fall finna sig i att bli kallad idiot, antagligen av en människa som inte hade den blekaste aning om personen i fråga levde upp till den titeln eller inte.                

Idag var jag ute med småkillarna. Eller ja, små är kanske en smaksak, en på 40 kilo och en på 20 kilo. Lagom i alla fall. Längst med rundan, en bra bit hemifrån, finns ett litet stråk, kanske 300 meter cykelväg med intilliggande litet berg där det också är frirastområde, vilket också framgår tydligt av en skylt i början och i slutet av området. Så med andra ord släppte jag killarna lösa så de fick springa lite. Smiley springer inte så mycket nu när det är lite skymning utan håller sig intill mig men Pasha drar några repor och sniffar runt. Då möter vi en gammal man med en liten tax. Jag kan förstå att våra hundar kan framstå som lite läskiga i storlek om man är van vid en tax, men jag kan inte förstå följande beteende. Smiley är ju som sagt väldigt reserverad mot män, särskilt mot män med dålig energi, och det här var dålig energi så det skvätte om det. Därför skällde Smiley mot dem, fortfarande vid min sida, vilket var på motsatt sida från gubben och hunden. Pasha sneglade lite men travade snällt förbi efter att jag sagt till honom att hunden vi mötte var kopplad (vilket indirekt betyder att han inte får gå fram och hälsa). Då fräser mannen högt: "Koppla dina hundar ungjävel!". Jag tappade nästan hakan, men förklarade för honom att mina hundar ju inte rörde hans. "Men du ska ha dem kopplade för i helvete." Lugn och snällt berättade jag då att det här var frirastområde, men hann knappt säga ordet förrän han avbröt mig att det minsann var uppe på berget det var det. Jag bad honom då läsa på skyltarna en gång till och pekade var de stod nånstans. Tyvärr hade nog farbror lite svårt för det där med att läsa, eftersom han både missat det samt att det står att man ska plocka upp efter sin hund, vilket han inte gjorde då den satte sig och sket ett bra tag innan vi kom fram. Det lät jag dock bli att upplysa honom om. Men jag vände mig om och ropade efter honom att just "ungjävel känns väl lite otrevligt och onödigt som tilltal av någon." Och sedan kan man ju undra också om man hör till den kategorin när man är 30 år fyllda. Fast å andra sidan var nog alla människor under 60 ungar för den mannen.

Varför i hela friden måste folk vara på det sättet. Arga, fräsande och otrevliga mot människor de inte känner. Det här är ju bara två exempel av mängder man hör varje dag på stan, mot folk som står dumt med sina kundvagnar, folk som går i bredd på trottoaren, eller folk vars utseende helt enkelt inte tilltalar den andre. Det verkar finnas så mycket inre ilska som måste ut och där då främlingar står bra i vägen. Så extremt onödigt och fegt. Om jag lever som jag lär? Ja, för fasen! Jag svär över dessa friande våldtäktsdomar och vill utsätta nämndemännen för samma lidande som de kränkta offren och jag tittar äcklat på alla människor som bär päls och när de märker min blick viker jag bort den i förakt och tillägger "Jävla idiot" i mitt huvud. Nu har jag dock satt mig med ett dokument där jag skrivit att den där pälsen skulle nog behövas bättre någon annanstans, som exempelvis på djuren som från början ägde den, och att du som bärare av päls, fusk eller inte, bidrar till massmord. Ha en fortsatt trevlig dag. Sedan tycker jag att man har minus på iq-kontot om man röstar på Sverigedemokraterna. Så visst lever jag som jag lär. Tycker absolut inte att andra, helt främmande, människor är idioter.... humpidump.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home