Saturday, January 20, 2007

Vem står för logiken i basket?

Jag ska vara ärlig. De flesta bollsporter jag känner till har ett någorlunda logiskt spelsystem. Ja, då räknar jag inte tennis där poängen är totalt obegripliga. Nåväl, alla bollsporter med lag kan jag säga istället. Dock hör fortfarande inte basket dit.

Matchen började bra, tror jag. Det första jag fick reda på var att amerikanskan i vår lag (en av dem) var visst osams med en amerikanska i andra laget, och att de hade börjat slåss på planen en gång. Det tyckte jag bådade väldigt gott för matchen. Då bör tilläggas att amerikanskan i andra laget såg död ut på ögonen och verkar överdoserat anabola sedan spädbarnsben. De bicepsen vill man inte bli osams med. Till saken hör med att hon hade sin dubbelgångare(nåja, tvilling då) på planen och hon var lika biffig hon. Hur mamman ser ut vill jag inte tänka på. Slutligen på allt detta hette dessutom biffsystrarna Bacon i efternamn. Ohyggligt roligt för den lättroade.

Idag fick jag frågan om jag förstod mer denna gången. Nej, sa jag, men det gör ingenting. Vid förra matchen hade jag inte samma distraherande objekt i min närhet. Nu satt ett litet killgäng bakom mig som inte gick att ungdå att tjuvlyssna på.
" Ah, har du tjackat nya sneakers? Snygga och fräscha."
" Tack, ja, de känns jäkla bra. Jag är himla nöjd"
" Känguruskinn?"
" Jag vet inte, men kvalitéen känns som det."

" Hm, nej hon har färgat håret för många gånger."
" Ja, det kan ju bli för mycket ibland. Eller har hon låtit färgen sitta för länge."
" Äh, det är inte färgat. Det är blekt. Men helt klart med fel märke för hennes hårtyp."

" Fan, du gillar henne. "
" Ja, va fan, hon har ju minst stegfel i alla fall."

Hur kan man låta bli att lyssna då? Dock höll jag med sista grabben om att tjejen han pratade om hade minst stegfel. Jag har fortfarande inte förstått var stegfel innebär, men domaren snurrar med armarna som värsta macarena-dansen och då har de stegat fel. Mycket logiskt och helt obegripligt.
" Men kolla stegen då!!"
Hur i hela friden ska domaren hålla reda på vilken av dessa 20 ben på planen (exklusive hans egna och andra domarens) som håller i bollen och samtidigt stegar fel, hur man nu gör det är för mig en gåta. Han ska ju dessutom hålla koll på att de inte slåss, att de står stilla när folk springer in i dem för annars blir det foul, undersöka vad det nu är för fel man gör när domaren korsar armarna och på detta hålla upp rätt antal fingrar i luften för rätt spelarnummer, rätt straffkastantal och något annat som också måste bli rätt, poängen kanske.
Mestadels av spelet går åt att stå och vifta sin motståndare i ansiktet som en väderkvarn och hoppas att det stör. Råkar man då veva till personen i fråga får man nog foul. Samlar man ihop tillräckligt många foul under en period får man lagfoul. Då blir vips alla kommande foul straffkast, fast spelarna ligger och kravlar på varandra på mitten av planen. Annars får de ju bara straffkast ibland. Typ när de är nära att göra mål men får en arm i skallen och missar. Sedan helt plötsligt försvinner dessa lagfoul bara för man tagit paus ett par minuter. Då är allt glömt och förlåtet verkar det som.
För att göra en suverän match i basket gäller det att man ligger på marken och slåss om bollen och förhoppningsvis klöser någon annan på knät eller örat. Hade det varit så i fotboll hade jag vart bra väldigt ofta. Där ligger man ju och kravlar 90 minuter och kan ändå vara helt kass. Ännu en logisk del i basketen.

En anledning som skulle kunna få mig att börja spela basket är kläderna. Här gäller shorts till nedanför knäna och ett väldigt baggy linne. Ser både coolt, snyggt och bekvämt ut. Synd bara att jag är kass på basket, och uppenbarligen har lite svårt för regelsystemet. Det är annat än när man står och förgäves drar i sina minimala hotpants för att få dem längre och sedan spänna ut magen för att inte behöva känna sig som en stoppad falukorv i matchtröjan som antagligen skulle passa en tioåring. Kanske att jag borde lägga ett förslag till de höga hönsen inom volleybollen om detta.

Nåväl. När det var en minut och tjugofyra sekunder kvar sa jag lite halvt osäkert att vi kommer förlora denna matchen med va? Då låg de bara femton poäng efter motståndarna. Jo, men sista minuten var riktigt spännande. Inte för att jag kommer ihåg slutresultatet som kanske ska vara det viktiga. Men jag kommer ihåg annat, som att ena tvillingen hade vitt hårband och den andra hade ett tejpat ringfinger på vänster hand. Det känns tryggt att jag alltid lägger märke till relevanta saker. Nåväl, det förlorades inte med så mycket som 50 poäng i alla fall, som förra gången. Jag vågar nästan drämma till med att det max skiljde 10 poäng. I det här temot kommer alltså nästa match att vinnas med 30 poäng. Helt enligt min egna uträkning. Det enda logiska för dagen.

För nya läsare finns referatet från mitt livs första basketmatch att läsa här.

12 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

- Swooooosch!
- Vad var det?
- En basketboll?
- En raket?
- Nej. Det var Ica som skrev en basketrapport i snälltågsfart.

5:45 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

För nytilkomna tittare (=läsare) bör du ha en länk till din förra, lika roliga basketupplevelse.

På förekommen anledning, ungdomar. Ur NE:
_*_*_*
snälltåg (en bildning till ty. schnell 'snabb'; jfr ty. Schnellzug), benämning på ett snabbt tåg, använd i Sverige 1862-1980. Snälltåget gjorde endast uppehåll vid större stationer, och särskild biljett, snälltågsbiljett, krävdes vanligen förutom färdbiljett.
_*_*_
När man är snälltåggssnabb, är man alltså snabbare än vanliga tåg och människor.

6:31 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Bara jag här idag? Nåväl.

Carrie Bacons armmuskler kan man se här.

7:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

du skulle sett hur det såg ut när jag började spela basket i mellanstadiet. det var alla på golvet i en hög och bollen där nånstans under. ju bättre vi blev, desto hårdare blev reglerna och vi slapp leka högen i en halvtimme innan domaren blåste av! Basket är skitroligt och ännu (nja) roligare är det att sitta sek, då händer det grejer!

9:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kanonbra reflektion av hur en basketmatch ser ut egentligen.


Finns inget svårare än att försöka flrklara tjusningen med basket, och man börjar med alla olika sekundsavblåsningar som finns.

3 sekunder
5 sekunder
8 sekunder
24 sekunder

Men till slut finns ingen roligare sport .... kanske kanske hästridning eventuellt ....


Mvh
/
Beckis

10:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hahaha, jag viker mig dubbelt när jag läser din syn på basket. Men jag har förstått att reglerna kanske inte alltid är enkla att förstå. Ja just det, jag spelar i samma lag som Lotten, B-laget.

Skulle inte du kunna gå och spana in en handbollsmatch och referera den? För om det är någon sport som har konstiga regler så är det handbollen. Visst har basketen sina exakta tider (3 och 24 sekunder tex) men i handbollen är det domaren som bestämmer när han tycker att ett lag haft bollen tillräckligt länge. Konstigt!

12:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Då bör tilläggas att amerikanskan i andra laget såg död ut på ögonen och verkar överdoserat anabola sedan spädbarnsben.


skitkul... å vem fan är du då?

12:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Att förstå logiken i logiken, är en logik i sig. Märkligt. Men gums, du är flitig med dina ord. Puss//Åsa

3:41 PM  
Blogger Ica said...

Beckis: Av de där alla sekunderna du räknade upp är jag bara bekant med 24. Jag måste alltså forska vidare i basketreglerna.

Verro: Handboll? Kan det vara snurrigare? Då måste jag finna mig någon handbollskunnig och ge mig ner och kolla. Helt klart ska en match refereras.

4:32 PM  
Blogger Moster Mjölgumpa said...

En sak är säker och det är att det inte är jag som står för logiken i alla fall!
Blev vald att vara med i klasslaget en gång på högstadiet, förstod aldrig varför. Sprang bakom den som hade bollen, snubblade på mina egna fötter, ramlade rakt över henne och drog på mig något slags straff. Usch vad jag skämdes. Bollar är inget för mig.

8:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Utomordentligt kul betraktelse av en basketmatch.. =) Nu kan jag meddela att EB-damerna vann sin första match igår.. i Sundsvall..med 9 poäng.. så där försvann den lilla logik du hittat. ;)

Sporten skall upplevas live, flera ggr, så välkommen till Sporthallen 7 feb. =)

1:23 PM  
Blogger skitidet said...

Ok, det är en sak om du skriver om ditt usla intresse för sport men att komma med påhopp på enskilda spelare borde fan aldrig hända. Du pratar om personer du inte känner eller vet något om, och här sitter du och skriver om deras mamma och om hur hennes kropp ser ut... Jag blev så upprörd när jag läste det här, och jag tycker verkligen att du ska ta bort det du har skrivit om henne och hennes syster.. sen undrar jag vilken jävla match du varit på när du säger att hon har döda ögon, det enda hon har i ögonen är passionen för denna sport och bakom det ligger all tid hon har lagt ner på den. Så du kan ta dina anabola anklagelser och köra upp dom i röven. Mvh/Två vääääääääääääääldigt upprörda människor.

8:23 PM  

Post a Comment

<< Home