Tuesday, September 01, 2009

Sommaren med Albert

Min sommar i den lilla gula bilen är slut för den här gången. Och jag saknar Albert redan, även om han fick motorstopp av för snäva vänstersvängar och hoppade mig till hjärtattack första gången man kom över 70 varje morgon.

Sommaren har varit mycket innehållsrik. En intensiv kojakt gav röda blämmor och svettig panna. Under de åtta veckorna har jag träffat x antal hundar dessutom. Allt från släktingar till min lilla hundfjant till stora vita bestar som befann sig på en kennel, med tillhörande sex stycken små lurviga vita valpar. Där rök ett skosnöre och luggen blev dreglig. På detta har det varit lite blandraser, en terrier som somnade på min fot och en golden som ville åka postbil.

Mycket kriminell har sommaren också varit. Mina kunders lådor har blivit kapade och inbrottade och saker har blivit stulna och Ica har fått uppmaningar om att se sig över axeln när hon lämnar post för att se om hon blir förföljd. Lätt att veta liksom, vem förföljer inte en postbil?

Mor min var nära att få flytta ihop med en trevlig herre på min runda efter att vi diskuterat flera dagar i rad vikten av föräldrar och humor. Han erbjöd både genomskinlig vätska i dunk, en simtur i poolen och rätt och slätt en kopp kaffe eller bärs. På slutet la jag nog honom ändå i reservfacket då hans jargong var lite väl snuskig även om min mor frågat vad hon behöver i sexväg, och därmed inte är Guds vitaste lamm i lådan.

Samma herre hade min näst sista dag förkunnat att posten inte skulle klara sig utan mig och att han skulle sakna mig nåt förfärligt. Jag kontrade givetvis med att jag förväntade mig ballonger och elefantridning på min sista dag. Kommande dag svänger jag runt hörnet och uppe på gubbens balkong hänger en stor röd badboll med texten "STANNA" och svajar i vinden. Själv kommer han utstressande (utan sin krycka så han fick gå in och hämta den innan han kunde hämta posten) för att förklara att elefantuthyrningen var så jäkla dyr. Med sig ut har han dock en prydnadselefant och jag berättade att den dög alldeles utmärkt. Det är ju tanken som räknas.

Vi är dock fortfarande rörande överens om att posten inte klarar sig utan mig. Synd att de bara inte upptäckt det ännu.

4 Comments:

Blogger JAG said...

Vilken rolig gubbe =)

12:52 PM  
Blogger Ica said...

I know :D

7:14 PM  
Anonymous Annika said...

*hamnar här av en slump*

Jag som hade tänkt skriva ett inlägg om Postmannen som ställde hela min tillvaro på ända.
Det MÅSTE jag ju göra nu.
Detta var ett tecken.
Hallelujah. :-)

9:22 PM  
Blogger Ica said...

annika- det MÅSTE du göra :)

10:17 PM  

Post a Comment

<< Home