Thursday, January 25, 2007

Ey. Chilla. Det är lungan

"Hejsan! Nu har jag gått till en massa ställen och ni är min sista utväg. Har ni någon litteratur, information eller nån som kan berätta för mig hur hundars lungor funkar eller vad blödarsjuka hos hundar innebär?"
Det kändes inte direkt som en replik jag brukar slänga med. Vet ni, kära läsare, hur enormt svårt det är att få tag på information inom detta ämne? Internet är packat med information, men jag känner att en sida full med särskrivningar och dessutom har comic sans som teckensnitt inte riktigt känns som en trovärdig källa.
Människan bakom disken stirrade på mig och började vrida på huvudet i tveksamma spasmer.
" Njaaaa...njääää, det skulle vara den här då"
Fram slänger hon en bok om hundens sjukdomar. Den sägs dessutom finnas i väntrummet. Väntrummet var inte alls något rum, utan en hörna med stolar och broschyrer. Där fanns inte denna boken. Jag ville verkligen ha den och frågade väldigt snällt med huvudet på sned om jag istället kanske kunde få låna boken som hon krampaktigt höll i famnen och kopiera vissa delar.
Här kom delen då jag erbjöd att lämna Maja som pant. Detta verkade dock vara föga uppskattat då både Maja och tjejen bakom disken kollade på mig som om jag besatt en allvarlig psykisk sjukdom. Med andra ord gick inte den gubben hem. Jag ville samtidigt inte köpa boken som ska användas till en artikel i ett jobb som jag inte ens får betalt för. Då blir ju känslan att man går minus.

Därför har jag vänt lite på det hela. Varje student som varit här och frågat om jag vet det ena om varför kopiatorerna begått kollektivt självmord, eller det andra om hur man byter skrivare om de vet hur hundens lungor fungerar. Ingen har gett något ordentligt svar. Ett tjejgäng började skratta. Tre studenter har smugit härifrån med rädda ögon. Två killar la huvudet på sned. Sju har varit ärliga nog och svarat att de inte vet. En unge ropade på mamma och snart får jag väl sparken.

Ändå har jag fortfarande inte en aning om hur lungorna fungerar. Men ungefär som på en människa och att de kan drabbas av lunginflammation och få vätska i sig. Tyvärr blir det inte mycket till artikel av det.

Åh, någon är på väg hit med bestämda steg. Jag kanske ska byta strategi.
"Heeeeej! Hur går det till när en hund drabbas av blödarsjuka?"

1 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Men vänta och förlåt, jag har ju en kusin som är veterinär! Han vet säkert!

5:50 PM  

Post a Comment

<< Home