Monday, April 23, 2007

Vem dödar grupperna?

Jag förstår inte riktigt det där uttrycket om "Dödens grupp", och jag förstår verkligen inte hur Sverige alltid, alltid, alltid lyckas hamna i dem. I en grupp där laget rankas som världens fjärde, femte och absolut bästa lag känns det i mitt tycke klurigt att kalla den död. Den är ju högst levande. En dödens grupp skulle jag kalla en grupp med exempelvis Finland, Makedonien, Kanada och Trinadad Tobago. Snacka om döden att kolla på det.

Med andra ord är vm-lottningen klar. Vi kanske inte fick det härligaste startdatumet för den som är skrockfull. 11 september kanske man inte vill ha inledningsmatchen, men va fasen, fotbollsspelare är ju inte skrockfulla. Hm, säger hon som i 14 år hade en hästsko vid stolpen, pussade stolpe, stolpe, ribba och gjorde en liksidig triangel i straffområdet innan match. Då ska Nigeria besegras och därefter USA som följs tätt av Nordkorea. Jag har ingen aning om vad klockan är i Kina i förhållande till oss, men man kan väl hoppas att klockan 17:00 och 20:00 där innebär human och icke sovplanerad tid här.

Varför är det då ständigt detta snack om dödens grupp? Hur går det för oss när vi inte hamnar i dödens grupp? När vi hamnar i grupper med lag som vi "ska" slå. Vinner vi då? Nope. Vem kommer inte ihåg Trinidad och Tobago? Den matchen gick ju måttligt bra. Medan när vi hamnar i grupper med de tuffa lagen kan vi gå riktigt långt. Se till VM 1994 i en grupp (B då med har jag för mig) med Ryssland, Kamerun och Brasilien. Det kan man kalla tufft motstånd. Som de flesta minns knallade vi hem med en bronsmedalj. Och det året vi hade Argentina i gruppen. Då Anders Svensson slängde iväg en frispark som aldrig glöms bort. För att inte tala om förra dam-vm när vi knep en fin silvermedalj som mest var en förlust av guldet då Tyskland slog oss med ett mål som kom till av en mycket tveksam frisparkssituation.

Därmed tycker jag att det är helt lysande att vi hamnat i dödens grupp. Man kan inte såsa sig genom ett gruppspel och sen i slutspelet inte vaknat till liv riktigt och åker ut redan i åttondelen. Är det inte allmänt känt att man spelar dåligt mot dåliga lag och bättre mot bättre lag? Så varför inte köra på med världsmästarlagen redan från början och inleda bra? Eller tänker jag helt bortåt skogsgläntor och månturer?

Kanske att man skulle planera in en tre veckor lång semester till Kina i september. Är det någon som har lust att följa med? Alternativt kan man ju försöka skaffa sig anställning på nåt mediaställe som har råd att skicka dit en för regelbunden rapportering. Har högskolebibblo råd med det tro?

6 Comments:

Blogger Moggelito said...

Håller helt med i ditt resonemang. Man måste ju dessutom slå alla om man ska vara bäst.
..jag sparar f.ö. gärna semester till september.. =)

Tv-tips ikväll.. Man Utd - Milan 20.45 på 6an..

Have a nice tisdag.

Kram,
M.

10:11 AM  
Blogger Ica said...

haha, gött. En annan vet ju inte ens om man har jobb tills dess, men va katten.
Åh, sicken tv-kväll (redan inspanad iofs). Vem håller du på då?

2:52 PM  
Blogger CV said...

För den som är bäst finns ingen dödens grupp. Alla ska besegras.
RS
kulturbloggen.com

4:39 PM  
Blogger Ica said...

cv- du har så rätt

6:17 PM  
Blogger Moggelito said...

.jo, jag såg att Lilla var där.. Man kanske kan kolla på inslaget på webben( http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=812606 ), eller ngt liknande..annars är det väl som med i stort sett alla andra SVT-program att de vevas i repriser till förb***else.. =) F.ö är killen de intervjuar en gammal elev till mig, från min tid på Slottsskolan.

8:53 AM  
Blogger Ica said...

mogge-cool.

9:00 AM  

Post a Comment

<< Home