Thursday, April 05, 2007

"Här nere parkerar de visst hur som helst!"

Alla som tagit del av den svenska filmkulturen känner ju väl igen repliken. Alla vet ju då med att Majsan bli tillsagd av sin syster att slappna av, eftersom hon har semester.

Hultet skulle vara Majsans och alla andra lapplisors våta dröm. Här nere parkerar de verkligen hur som helst. En gång i tiden var det på tapeten att en lapplisa skulle få göra gatorna osäkra i vår lilla by. Dock las förslaget snabbt ner då "inget sådan behov fanns att uppfylla". Själv tror jag snarare att det undveks eftersom lisstackaren skulle gå in i väggen på en vecka, och troligtvis även mottaga en del bombhot i sin brevlåda. Därför fick ingen jobb som lapplisa i Hultet, och inga parkeringsautomater har någonsin sett ljuset från IKEAs skyltar i vår by.

Själv är jag inte helt oskyldig. De perioder då jag hade bil under det år jag pendlade ner till Malmö för högskolestudier parkerade jag på en parkeringsplats som förkunnade "30 min". Tåget jag åkte med avgick 7:35 och jag återkom till byn 17:00 igen. Ibland 15:00. Min bil stod dock fint kvar på 30-minutersparkeringen och ingen hade vandaliserat den eller krävt mig på pengar för mitt lagöverträdande. Annars är jag faktiskt väldigt oskyldig vad gäller parkeringsincidenter. Igår var det den årliga vårmarknaden i Hultet. Där slåss barnvagnar med pensionärer och det mest revolutionerande som finns att inhandla är karameller från Mariannelund. Dock är detta ett av de tillfälle då byns trafikanter förvandlas till invånare i ett laglöst land. Ett lysande exempel är hur det ser ut utanför byns systembolag. Plötsligt står en röd saab parkerad utanför entren med arslet ute i vägen. En blå skoda har snyggt bekantat sig med marken vid en skylt som fökunnar stoppförbud och slutligen har en silverfärgad vovlo ansett sig vara en taxi och då sådeles ställt sig på parkeringen som heter "TAXI" med stora bokstäver. Dock är det inte bara systemets kunder som anser sig kunna parkera hur som helst. Nej då. Utanför Konsum har två bilar vackert ställt sig på kajens lastplats. Att det är just en lastplats står med stora bokstäver på marken och bör då kanske inte kunna missas. Vid den ena av två utfarter till byns stora parkering har en blå bil av för mig okänt märke(men som såg dyr ut) ställt sig mitt i vägen för de dagen i ära tjugotalet bilar som är parkerade korrekt och riktigt i rutor. Jag vill inte se mottagandet till chaffisen av den bilen när han behagade återkomma.

Sist av allt denna parkeringsanalyserande dag står det en röd volvo på handikapparkeringen utanför Netto. Innan jag ens hunnit passera kommer en snubbe, runt 25 bast, ut med en colaburk i handen. Han ser inte ut att ha några större bekymmer med att småjogga fram till bilen och studsa in i förarsätet. Hade han inte tagit sin trimmade och vingförsedda bil och puttrat iväg hade jag vänligt erbjudit ett flertal bucklor på dess lackerade yta. Fullt friska människor som parkerar på handikapparkeringar är det skottpengar på i mitt tycke. Hur jäkla sugna på Cola de än må vara.

1 Comments:

Blogger Malin Tångefjord Basse said...

Skulle va kul å se lite bilder på bilkaoset i hultet! Glad påsk på dig, puss och kram

3:33 PM  

Post a Comment

<< Home