Sunday, September 16, 2007

Sov på saken

- Ica! Basket och öl!
- Öl? Vem sa öl?

När någon lockar med öl, umgänge och sport har jag väldigt svårt att säga nej. Nu skulle det dessutom innebära god mat. Egentligen hade jag inte råd, men eftersom jag fick åka på halv biljett både till och från stan i spöregnet kändes det hela lite bättre ekonomiskt sett.

Sagt och gjort tog jag och Lotten bussen ner till stan. Hon randig och jag rödsminkad för att kunna sympatisera med både Litauen i bronsmatchen och Rysslan och Spanien i finalen. Jag har ju inte en susning om vilket lag som är bäst när det kommer till basket så det gäller ju att gardera sig.

Väl nere på matchen visade det sig att det visst bara var jag och Lotten av alla basketälskande människor som satt där som valde att dricka öl. Nåväl, har jag blivit lockad med det dricker jag det med. Det var lika bra, för de andra dryckerna fick visst inte högsta betyg.

Följande stycke om basket måste jag nästan skylla ifrån mig. Det är jätteroligt att sitta i vad det nu heter där EB spelar sina matcher och kolla på matcher live. Det är också mycket roligt att sitta och lyssna på basketspelare som fastnat med håret i elvispar och köpt kolonilotter större än min lägenhet. Men matchen på tv!

Spelarna hade fula kläder på sig. Varken i det grekiska eller litauiska laget fanns någon som var minsta lilla snygg. De grekiska spelarna hade dessutom enligt ryktet mest hår på axlarna. De lunsade runt på planen. Ibland åkte bollen ner i korgen. Sen lufsades det lite till. Lite gnäll. Lite klumpighet. En boll i korgen. Det enda som var roande var spelarnas båtliknande fossingar som hade svårt att ens få plats på planen. Dock sa den kunnande omgivningen att planen verkade liten.

Själv satt jag med min öl och höll på att somna. Min räddning kom i tv:n bredvid den jag satt vänd mot. Där spelade AIK fotboll mot Halmstads BK. Inget av lagen är mina favoriter även om i denna tillställning jag helt klart tar HBKs parti. Allt för att slippa AIK. Nåväl. Anledningen till deras spel gjorde att jag höll mig vaken. Tyvärr märkte omgivningen att jag "smygkollade" på fotboll när jag var där för att se basket. Kort därefter var fotbollsmatchen slut.

Då sinade mina krafter. Jag är ledsen att erkänna det, men jag har roligare när jag sorterar mina strumpor. Då kan man i alla fall leka Lillstrumpa och Syster-Yster när man tröttnar. Så pass tråkig var denna basket. Eftersom jag inte har en susning om var felet låg får jag väl säga att det är roligare att kolla på live-basket och att EBs brudar har mer fart när de spelar. Konstigt då att jag förra säsongen då skrev om enbart förluster, men i basketsammanhang kanske det är logiskt. Vad vet jag? Jag tog istället trettonåringen under armen och åkte bussen hem. På halv biljett.

6 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Jag förstår att du gav upp. Matchen var dötrist. När det sedan blev dags för finalen och vi fick ha JÄHÄÄÄTTEtv:n för oss själva, höll vi nästan på att somna vi också. Jag åkte nästan hem, men ...

TADAA! Finalen blev jättebra! Alla spelare var visserligen lika fult klädda och lika erbarmligt orakade runt munnen, men ... det visades stundtals finfin basket. Och fel lag vann! HURRA!

12:16 AM  
Blogger Ica said...

Jo, jag var med vid storbildstv:n, men då fanns det ju bara vi kvar på stället. Dålig match, dåligt drag och dåligt med öldrickande. Du satt ju ute och hade telefonmöte nånstans.

10:16 AM  
Blogger Moggelito said...

....räknar med att du sitter på parkett på onsdag kväll då.. Träningsmatch nummer 2 för säsongen. =) Örebro står för motståndet.

..är du sedan snäll efteråt kanske du t.o.m får intervjua ngn av spelarna.. ;)


Mogge- som tror på vinst mot Nordkorea på tisdag 14.00

2:08 PM  
Blogger Ica said...

Jo, om jag inte jobbade hela jäkla tiden.

2:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mailar du mig länkar till alla dina basketbloggerier? Skulle kunna googla men det är ju inte säkert att alla ens innehåller ordet "basket". =)

Än en gång en strålande bild av min lilla värld.

12:12 PM  
Blogger Ica said...

Kicki-givetvis. Ska bara kolla klart på matchen.

2:32 PM  

Post a Comment

<< Home