Tuesday, November 27, 2007

Kändisar i Småland

Hultet där man vuxit upp har ju länge vart känt för enbart en sak: IKEA. Ja, vi har världens första IKEA-varuhus och är naturligtvis väldigt stolta. (Vet någon att fotbollssnubben Olle Nordin faktiskt skolats hos oss också?)

Men nu idag har vi enligt en artikel i dagens Aftonbladet troligtvis blivit värdsmästare igen. Eller ha världens av något. Har vi då världens äldsta tant? Nej, knappast. Visst att Smålänningar är sega, men kineser är säkert värre. Kanske har vi världens bästa fotbollslag? Tja, Blue girls i all ära, men vad fasen, vi fick ju stryk av både det ena och det andra och gick inte tillbaka till ettan i år. Vad sägs om invånaren med världens största öron? Nej, jag har flyttat.

Till saken hör nu att Hultet nu innehar nu världens minsta hund. Hon heter Tiny och vägde endast 25,5 gram när hon föddes. Hon får plats i en kaffekopp och är i storlek med en mobil. Det är en smula coolt. Den ypperligt lilla rasen hon tillhör är miniatyr pomeranian och det är en blandning av olika små spetsar. Inte alls min kopp te, men ändock är hon väldigt söt. Dessutom lyckades Tiny få en syster. Denna klumpeduns vägde dock hela 110 och fick därför heta Lagom.

Dock skulle jag inte kombinera dessa två hultetstoltheter. Tar man Tiny till IKEA lär hon försvinna i bollhavet på två sekunder alternativt hamna i ett felaktigt borrhål i bokhyllan Billy.

En Tiny i en kopp (Foto Aftonbladet)

19 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det finns INGEN ras som heter Miniatyr Pomeranian. Det är synd om denna lilla valp, den kommer att dö om den inte får modersmjökersättning omgående!

12:00 PM  
Blogger Ica said...

This comment has been removed by the author.

12:51 PM  
Blogger Ica said...

Jag är ingen expert på spetskombinationer eftersom det aldrig är en ras som fallit mig i smaken. Hundens livsduglighet ligger till stor del i dess vikt, men sen kan man ofta se till raser som avlats fram som är fullt dugliga. Jag förespråkar INTE dock för avel av raser som bara uppfyller människors bekvämlighetskrav. Jag har kollat runt på rasen och enligt flera sidor så finns det. Jag minns dock en hund med storleken av en tändsticksask 1990 och han levde tills för ett par år sedan.

12:59 PM  
Blogger Jessica said...

Det finns chihuahuasorter som är pytte pyttesmå.
Huruvida det första jag skulle göra med en nästan nyfödd valp är att stoppa den i en kaffekopp är väl en annan fråga (och det skulle jag f ö inte)

2:49 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

En liten råtta! (;

En bekant hade en himla liten hund förut, den dog när hon råkade sätta sig på den i soffan...

7:20 PM  
Blogger Anglia said...

Märklig kommentar att hundens livsduglighet skulle ha med vikten att göra. När det gäller stora hundar som tex Grand Danoir och St Bernard så blir de ca 6-8 år... medan dessa små mini pommisar blir 15...

Säkerligen beror den stora storleksskillnaden mellan valparna också på att den ena brås på de minsta pommisarna och den andra på lite större - inte märkligare än att mina barn brås på olika släktsidor i sina familjer och en grabb är kort i rocken medan en kan polera stjärnorna!

10:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har 2 enormt spralliga, friska pomeranians från Älmhult! :)
Tack sustann för ditt uttalande. Du har nog sagt det mest korkade jag hört idag.
Någon måste visst jobba på avundsjukan. Jag vill inte lika mina underbara minipomser med dina amerikanska sjuka pomeranians.
Det är skandal att du låter dina djur lida för att du ska kunna stoltsera på tävlingar med dem.
Tack!

10:53 PM  
Blogger Ica said...

jessika- Näe, stoppa i en kaffekopp skulle nog inte jag heller välja att göra, men för att symbolisera dess storlek tror jag inte hon tar skada av att bli kaffekoppad inför en bild.

heléne- Ja, det är väl det som gör livet för de små så livsfarligt, men då skulle vi ju inte våga ha hamstrar heller.

lollie- Ja, jag kan inte heller påstå att livsdugligheten ligger i vikten. Och du har så rätt i vem som brås på vad. Se till mänskliga tvillingfödslar. Där händer det ofta att en är ganska så lien.

Linda- Vad roligt att höra att du har det! Hur små är dem?

8:22 AM  
Blogger Jessica said...

Jag kom till slut på vad de riktigt små chihuahuas kallas, teacup chihuahuas. De teacup chihuahuas jag känner till i bekantskapskretsen lever med den äran men de är som sagt små och det var kanske just för att visa, som du säger Ica, hur små de är som de stoppade den i en kaffekopp.

8:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

Håller mig inte till ämnet här, men ville bara kolla om du såg målet som Zlatan gjorde igår?....superbt! Nu fattas bara att han börjar leverera detta i landslaget också!

9:15 AM  
Blogger Ica said...

jessika- ja, jag tror inte hon lät vovven stanna kvar i koppen och skaffa boende där :)

Anonym- Nej, jag gjorde inte det, men ska åtgärda detta. Jo, han gör en massa bra saker i klubblaget. Men det saknas i landslaget.

9:34 AM  
Blogger Jessica said...

Jag vill fortfarande starta den där folk mot zlatan gruppen på facebook. So shoot me for it ;).

9:45 AM  
Blogger Ica said...

jessika- gör det då! jag är på!

9:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Låter kul att ni startar upp världens minsta grupp på facebook...det måste ju finnas plats för det oxå :)

11:13 AM  
Blogger Ica said...

anonym- nej, den minsta blir: "vi som tycker zlatan är kass i klubblaget men lysande i landslaget."

11:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

ice:

De väger idag 1400 gram och 1300 gram. :)
När de föddes vägde de runt 35 gram, och de mår hur bra som helst. :)

11:42 AM  
Blogger Ica said...

lida- se där ja. Då verkar det ju inte vara några extremstora problem.

10:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

HAHA....glömde den gruppen...helt rätt, den måste vara minst :)

1:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Och med facit i hand så var det Susann som hade rätt. Valpen dog ju! Jag kan inte hitta något seriöst med människans uppfödning.

1:49 PM  

Post a Comment

<< Home