Tuesday, January 22, 2008

Men... det här var ju inte roligt

Igår visades den årliga guldbaggegalan på tv. Jag brukar kolla på det just för att se om ens favvofilmer blir lika hyllade som de förtjänar. Igår var dock totalt hopplöst eftersom jag sett väldigt få svenska filmer under året, förutom Beck och Wallander, men de får inga Guldbaggar. Dessutom pratade jag i telefon. Jag har med andra ord inte en aning om vad som hände där.

Nu var det dock inte Guldbaggen detta inlägg skulle handla om. Det kommer heller inte bli ett inlägg med en fyndig slutkläm eller ens en poäng. Detta kommer istället enbart bli ett ifrågasättande inlägg som jag gärna vill få åsikter om. För själv kommer jag inte överens med det här. Dock var det ju Guldbaggen som åter fick mig att tänka på det.

Jo, det här med svensk film finner jag en smula underligt. Eller, inte filmen i sig, men vår genreuppdelning. Se American Pie, klockrent en komedi, Stephen Kings IT, en rysare, sen för att avsluta kan man ju lätt lägga in Die Hard i actionkategorin. Ja, ni förstår vart jag vill komma. MEN, och det är ett men med versaler. Vem delar upp åra svenska filmer i olika genres?

Jag har funderat på detta ett par gånger, men den första gången det riktigt slog mig var när jag såg Masjävlar. Det ska vara en komedi. Nu är min fråga: Var i hela vetekorn är det komiska i den filmen? Jag finner den enbart tragisk och det enda som var roligt var när de låtsades ha sett Gunde nere på Hemköp. Sedan är den tragisk och tragisk och tragisk med hemska livsöden och olyckliga människor. Är det svensk humor? Dock kunde jag väl ha överseende med det en gång. Men två gånger är två gånger för mycket.

Det hände nu igen. I helgen såg jag filmen Sök. Anna låg bredvid och snarkade. Även detta var en komedi. Åter igen frågar jag mig: det komiska, har någon medvetet gömt det för mig och jag ska finna ett djup i filmen med massvis av humor? Åter har vi en hel hög olyckliga människor och tragiska dödsfall och otrohet och barn i kläm och det ena med det femte. Det var i och för sig lite roligt med alla suspekta killar som svarade på nätannonserna, men å andra sidan var ju det också tragiskt i sig för oss stackars singlar ute i världen som nu blir en smula nedstämda. Eller vad vet jag. Det fann jag lite roligt i alla fall. Och när bruden i fråga krossade en dator. Det var också småkul.

Men vad jag nu vill komma fram till är följande: varför har dessa filmer blivit komedier? Vad har jag missat? Vem bestämmer att det är en komedi, och framför allt, vad tycker du? Själv är jag mycket klar i frågan. Tacka vet jag Yrrol. DET är svensk humor.

12 Comments:

Blogger Jessica said...

Yrrol är jävligt bra!
CYKELLYSENA!!

10:22 AM  
Blogger Unknown said...

Yrrol ÄR komedi. Jag håller med dig om att svenska filmer inte riktigt passar inom någon genre, flertalet är ångestframkallande och framvisar enbart människans svagheter och brister. Förstår inte varför de skulle bli kallade komedier! Kramar

11:13 AM  
Blogger masjävel said...

Med tanke på namnet på min blogg borde jag ha en bra förklaring eller iaf en åsikt... men jag pratar bort det med att säga att Sällskapsresan är den bästa svenska film som någonsin gjorts istället.

11:28 AM  
Blogger Ica said...

jessika- Yrrol är bäst.
åsa- nej precis. Vi är av samma åsikt.
masjävel- Ja, jag hoppades på att du skulle ha nån förklaring. Sällskapsresan får gå inom genren komedi.

1:04 PM  
Blogger Jessica said...

din adress darling, så att jag kan skicka dom!

3:55 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Det är galghumor när den är som bäst. Bittra människor och typ folk som blir påkörda av bilar Är roligt, på film. Det som är sådär utstuderat kul är inte kul. Det tycker åtmistone jag (som knappt sett Yrrol).

4:45 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

This comment has been removed by the author.

4:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Yrrol borde vinna en oscar för bästa film enligt mig. Uuunderbar humor som bara inte går att slå. Att välja ett citat från den att avsluta med här är stört omöjligt, men va fasen; RASTA MUTTAN!

4:49 PM  
Blogger Ica said...

jessika- men tänk om du är en galen yxmördare som kommer hem och yxar sönder min dörr. är du det?

Heléne- Men det är ju inte ens galg. Det är bara tragiskt.

Johanna- Men du lyssnar ju inte!;)

5:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag har ätit pannkaka!!

yrrol är helt klart humor på topp! masjävlar är väl lite tragikomiskt sådär. "va händer det för skit i dag då". enligt mig är det en mycket tragisk film, ungefär lika rolig som underbara älskade. hur många rysare har man inte hyrt och sedan upptäckt att det visade sig vara nåt man asgarvar till (den som skriver nu är iofs nån som skrattade sig genom titanic så hon kanske inte ska uttala sig riktigt)
jag säger så här istället, sverige borde skita i att försöka dela upp filmer i olika genrer.

9:10 PM  
Blogger Ica said...

marja- ja, helt sant. vi skiter i genrer.

8:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

YRROL YRROL.....lätt roligaste filmen ever..... he he
bode hälsa på dig och Johanna snart för det låter alltid som ni gillar samma saker som jag

kram kram
anne....du vet hon...eh....nähä....jo just det hon.....

3:10 PM  

Post a Comment

<< Home