Sunday, September 27, 2009

Bara bra böcker blott besynnerliga besökare

Det går inte att komma från. Helgen då bokmässan går av stapeln är helt enkelt oslagbar. Jag har sagt det förr, och jag lär nog säga det igen. Knalla runt bland litterära figurer och böcker i massor får mig varm i hela kroppen. För att inte tala om alla härliga människor man stöter på och kan utbyta en och annan tanke med. Tyvärr blev det ingen bloggträff för min del i år, men å andra sidan får man inte kräftor så ofta heller.

Under fredagen fick jag nöjet att i princip bli utkastad från mässan då jag, en vän och två gamla klassisar satt och spelade ett spel om fördomar till kvart över sju då mässan stängde sju. Den dagen innehöll dessutom öl med Lotten, chokladprovning, teprovning, trängsel och jobb. Alla människor jag stötte på och som såg trevliga ut belönades med ett visitkort från Bergmans bokstäver. Var man riktigt trevlig kunde man dessutom få en bok. På något sätt var jag inte ensam om den idéen då jag själv fick en bok gratis av Martina Haag och en av "tomten" (som visar sig vara en smula berusad även i september).

Lördagen blev besök på en kompis jobb och lunch, innan bokmässan besöktes ännu en gång men nu med Annapanna med tillhörande föräldrar, syster och lillkotte. Elise fick sköta min marknadsföring så med henne på armen gjorde jag mig av med de sista visitkorten för helgen. Mycket enkelt tills lillbruden somnade och då blev väldigt tung.

Kvällen spenderades med familjen Frost och det dracks öl, vin och drinkar innan pannan och jag tog bussen till stan för att dansa golvet skakigt. En grabb lyckades vi lura i att vi var tvillingar innan åldern satte in och vi drog oss hemåt. Pendeln avgick 02:17 och vi var duktigt i tid och satte oss tio minuter innan avgång. Stockar drogs tills Anna plötsligt smäller till mig på armen.
- Fan Fikon, vi är i Anneberg! Vi har åkt för långt!
Mycket trötta studsade vi raskt av och insåg att Anneberg bestod av en kiosk och sedan ödemark. Och två blondiner. Det var bara att ringa taxi och inse att det vi med andra ord kunde tagit en taxi redan från stan istället och då kommit hem både tidigare och billigare. Ibland lever vi upp till vår hårfärg.

Själv levde jag även upp till den idag. Ica drog iväg till pendeln i bilen, hoppade ur och börjar leta efter mobilen för att skaffa en smsbiljett. Där någonstans kommer jag på att mobilen ligger visst kvar hemma hos Annapanna. Det var bara att kuta in på kiosken och köpa ett 100-kort. I letandet efter mobilen glömmer Ica naturligtvis att låsa bilen istället. Det kom hon på halvvägs till stan. Väl i stan har ju jag och vännen inte bestämt var vi ska träffas exakt. Vad gjorde man innan mobilens tid? Till min stora förvåning hittade jag en telefonautomat! Ärligt trodde jag inte sådana existerade längre. Det var bara att ringa hem till Annapanna som fick ringa upp kompisen och förklara var jag var.

Slutligen hamnade fyra mediemänniskor på fika med extremt roliga diskussioner om personligheter, blivande best sellers, debatter ledda av Jan Gulliou och Anna Anka och hur lätt det verkligen är att "bara sätta sig och skriva en bok".
Kroppen är slut, rösten försvann helt under fredagskvällen, imån väntar Ullared and I love it!!

2 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Tack för all marknadsföringshjälp!

11:34 PM  
Blogger Ica said...

Så lite så :)

3:11 PM  

Post a Comment

<< Home