Saturday, September 19, 2009

I'm on the flow

De senaste veckorna har varit lite magsårsframkallande för min del. Och omtumlande. Aldrig förr har jag anat att jag skulle bli erbjuden ett heltidsjobb, och sedan tacka nej! Men nu är fallet sådant. Igår ringde jag upp företaget i fråga och stammade fram att jag inte kunde ta jobbet. De i sin tur undrade vad de kunde göra för att få mig att ändra mig. Ingenting, svarade jag (Tja, hade de erbjudit mig en månadslön på 100 000:- hade jag kanske ändå tackat ja).

Istället har jag gått och hoppats och visualiserat och drömt om att få ett annat jobb, som jag helt och hållet kan tacka underbaraste Lotten för att jag ens fick nys om. En gång för längesen lovade Lotten mig i ett mail att om hon slutade på det jobbet skulle jag få ta över. Hon satt då som side kick i Morgonskiftet i P4, och fick snacka med folk hela dagarna. Redan då tyckte jag att hon hade drömjobbet. Nåja, jag hörde av mig till P4 och de senaste två veckorna har vi vart tre stycken som suttit i radion som gäster och försökt visa vår egen förträfflighet. Igår var min sista testomgång och mitt möte med det andra jobbet skulle ske nu på tisdag morgon. Med andra ord försökte jag stressa på folket lite med deras beslut, dock utan mindre framgång. De skulle kanske bli klara under måndagen då de testat klart oss, och då ringa så fort de kunde.

Vid klockan 14 igår ringde chefen och frågade mig om det förenklade min situation om jag redan nu fick veta att jobbet var mitt om jag ville ha det. Hela Icas haka brakade ner till grannen våningen under, samtidigt som ögonbrynen stiftade bekantskap med takpannorna, och då var det en fysisk omöjlighet att göra annat än stamma fram följande:
- M-m-meena-a-ar du a-t-t-t ja-a-a-ag få-å-åhr jo-o-bbet?
Det fick jag!

Hela gänget beslutsfattare hade suttit kvar när jag gått och samtliga var väldigt överens fick jag höra: Jobbet skulle tillhöra mig om jag ville ha det. Med andra ord är jag från och med månadsskiftet ny side kick i Morgonskiftet (här kan ni lyssna på min premiär). Bäst av allt var vår stackars spontana sportsändning när den visst uteblev från högre makter.

Så där satt jag hemma i min soffa igår med nytt jobb och en smärtande haka. I chocken hann jag dessutom bli ruskigt sen till den fest med postengänget där jag skulle vara musikansvarig och lekledare. Så pass sen att jag körde ifrån sladden och utrustningen dog två timmar in på festen. Jag och kollegan satte oss i en nedcabbad jänkare iförd våra 60-tals kläder och drog hem till ghettot för att hämta sladd. Musiken löste sig, tävlingarna blev kalasbra, outfiten satt kvar hela kvällen, ölen var god och blev för min del väldigt gratis då jag har snälla jobbkompisar, Ica fick sitt drömjobb och idag väntar bastufest med skumpa och goda vänner ute på landet där jag och hunden nu ska bo i en vecka. På det stora hela känns allt riktigt himla bra just nu.

Snygg outfit och nytt arbetsredskap: hörlurar!

17 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Stort grattis! (Länken till lotten funkar inte.)

2:27 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Hurra!

Ni som vill lyssna på Ica i efterskott: gör det inte med Firefox, använd Safari istället. Firefox hakar upp sig och man kan inte spola förbi P4s kvalitetsmusik.

4:06 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Och sedan är jag inte särdeles underbar, förresten. Jobbet fick du helt på egen kompetens, så det så.

4:07 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Förlåt. Bara jag igen.

"Särdeles" är fel ord -- jag skulle ha skrivit "särskilt", men fel knappar trycktes ned.

4:09 PM  
Blogger Ica said...

anonym- tack :) Oj, ska se över länken :)

Lotten- Du ville ju få ett hyllningsinlägg. Underbar är väl hyllning :)

6:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis!
På sätt och vis bra, nu behöver jag inte hålla på och smöra för brevbäraren, fast jag kan nog inte heller räkna med support....
nog bättre med en Ica på radion än på Hällbergas bakgårdar

2:40 AM  
Anonymous Lena said...

Stort GRATTIS! Vad kul!
Nu slipper jag dessutom ha dåligt samvete för att jag glömde lämna lovord efter sändning (och idag när jag kom på det igen var kommentarsfunktionen nedstängd).

Way to go Ica!

11:10 AM  
Blogger Ica said...

stentorp- ni är ju inte så trygga nu när jag har hela p4s krets att berätta för om Dr. Mental och övriga doktorer.

Lena- Haha, jag visste ändå att du skulle glömma det :P Men tack ändå :)

11:27 AM  
Anonymous Nellan said...

Hurra för Ica i radion!

Otroligt schysst outfit också.

6:19 PM  
Blogger Ica said...

Nellan- Jepp. Ican i radion.

7:16 PM  
Anonymous Christina said...

Men wo-hoooo! GRATTIS vännen :) Å vad glad jag blev nu!!

7:43 AM  
Blogger Ica said...

Christina- Tack :)

8:07 AM  
Blogger Unknown said...

Icapiken!
Grattis till alla blåmärken i ansiktet ;-) Kjempeklem fra bibliotekaren!
Klem klem
Linda

3:57 PM  
Blogger Ica said...

Tack Linda! :D Att du var här.

9:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag visste det!! Ibland tar saker tid, eller hur?!
Louise

8:06 AM  
Anonymous Monika said...

Grattis till nya jobbet!!

11:34 AM  
Blogger Ica said...

Louise- saker tar tid kom vi ju fram till sist, men kul att du trodde på mig ;)

monika- tack så jätte!

11:54 AM  

Post a Comment

<< Home