Friday, September 11, 2009

Från brevbärare till spion?

Jag är en person som inte prenumererar på kommentarer i min egen blogg. Mycket otrevligt kan tyckas då jag skulle kunna missa kommentarer som folk lämnar efter sig och på så sätt framstå som både ignorant och uppblåst. Dock är fallet inte sådant, det är bara det att jag gillar att knalla in på bloggen och förundras lite över hans (ja, min blogg är en han) existens samtidigt som jag förväntansfullt kollar om någon liten individ möjligen kan ha skrivit något om vad jag senast tog upp. Då blir livet mer fyllt av överraskningar och ja, jag riskerar att missa kommentarer på gamla inlägg.

I går när jag i vanlig ordning ville kolla om siffran på kommentarerna ökat såg jag en länk i rutan till höger som berättar om någon skrivit om min blogg. Där kan ibland kompisars bloggar stå och internt utgöra något roligt. Nu stod där en blogg jag aldrig sett förr, men självklart klickade jag dit. Där stod min blogg nämnd, och det faktum att jag inte svarade på kommentarer. Anledningen till att min blogg stod där var den här skylten som jag bloggade om här. Om man googlar på skyltnamnet kommer man nämligen till Skriv med skruv. That's me! Själv tycker jag att det är extremt trevligt att det är fler än jag som uppmärksammat denna suspekta skylt, som jag faktiskt har för mig att jag fick en förklaring till för ett par år sedan. Dock var förklaringen antagligen inte ens hälften så rolig som min egen fantasi och föll väl därför i glömska antar jag.

Givetvis skyndade jag att be blogginnehavaren om ursäkt för mitt otrevliga sätt då jag inte svarat på en kommentar på ett inlägg som är två år gammalt, och började sedan att läsa bloggen. Redan i presentationen började ett liljeholmens lysa. Jag läste Stentorp och mannen Håkan och vips kom jag fram till att jag vet var bloggarens postlåda bor eftersom jag vid väldigt många tillfällen bromsat in i kurvan och lagt post i just den lådan. Då fann jag även ett tillfälle att be om ursäkt för de gånger under min debutsommar la post till bilskroten med samma adress i deras låda.

På det stora hela vill jag mest skriva att jag tycker hela sammanhanget är otroligt komiskt. Särskilt med tanke på hur pass ofta jag dessutom bloggat om min postrunda (okej, inte denna sommaren kanske, men i forna tider). Man kan ju säga en hel del om en person genom att bara studera deras post (eller ickepost. Jag har mängder av shoppingberoende på rundan, men detta sällskap är inte av det släktet. Inte nätshopping som lämnas med post i alla fall). Så nu känner jag mig som värsta spionen/detektiven som både hittat skylten först, och sedan även vet vem skyltfinnare nummer två är. Mycket trivsamt måste jag säga. Sen återstår det att se vad vi ska gå från det. Börja skugga Dr. Mental kanske? Om jag fattat rätt är även min postkund och således bloggkollega även läkare så de kanske kunde utföra någon form av läkarduell, med skalpeller och sådana där halsglasspinnar. Det skulle vara roligt.

För övrigt tror jag att jag blev förlåten för mina felplaceringar av skrotens post. Numera är de flesta vana vid våra konkurrenters posthantering och vips tvingats bli så mycket mer toleranta.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej ica!
Kommer att kalla dig kompis i fortsättningen. Det är lika bra att vara kompis, i synnerhet om du ska fortsätta vara postis här då å då. Kunde andas ut när jag insåg att mitt nätshoppande inte var av den digniteten att den utmärkte sig hos brevbäraren. Fast det har nog mest varit en och annan bok från Adlibris. Fast numer kommer shoppinggrejerna till nån OK-mack nånstans för avhämtning.
Det var just det där med läkeriet som var så bra med "Dr Mental". Jag såg mig själv sitta där inne i rucklet och ha nån slags mottagning som ett riktigt psyko. Måste nog forska mer om detta ställe. Förundras fortfarande över detta märkliga sammanträffande, hm, så otroligt många bloggare finns ju ändå inte häromkring.

4:34 PM  
Blogger Ica said...

Haha, ja, det är bäst att vara kompis med sin postis, antar att det gäller samma sak med sin läkare egentligen :)
Jo, nån adlibris har jag lagt märke till, men inte i samma utsträckning som många andra, och inte med oidentifierbara objekt :)

Haha, du kanske ska söka tjänst hos Dr. mental? Då hade du ju haft rätt nära till jobbet ändå.

6:14 PM  
Blogger Jessica said...

Hur har det kommit sig att du inte prenumerar på kommentarer? Du har ju kommentarsfunktionen öppen, kommentarer kan därmed inkomma. Som erbjudanden om cykellysen x antal gånger. För egen del, att lämna kommentarer och sen inte få något svar, det känns rätt meningslöst.

8:22 PM  
Blogger Ica said...

This comment has been removed by the author.

1:11 PM  
Blogger Ica said...

jessika- jag skrev ju det. För att det inte är samma överraskning. Och ofta kollar jag rätt länge, men inte riktigt så länge.
Angående cykellysena tycker jag inte det känns helt okej att bara ta emot cykellysen från nån man inte känner. De kostar ju en massa pengar.
... och det händer inte ofta att folk inte får svar på sina kommentarer här :)

1:13 PM  
Anonymous Lena said...

Jag tycker att du skulle passa utmärkt som spion Ica. Men du skulle behöva minska din DR MENTAL-bild lite. När jag klickade på den fyllde den hela skärmen och ändå såg jag bara DR MEN och det var ju inte alls lika suspekt, men förmodligen tryggare för patienterna.

5:58 PM  
Blogger Ica said...

Lena- Äh, man kan ju scrolla bilden fram och tillbaka. Det ska ju synas ordentligt :)

10:04 PM  
Blogger Johanna said...

Nej, från brevbärare till radiopratare :)

4:54 PM  

Post a Comment

<< Home