Wednesday, September 23, 2009

Det är jag och Jack Bauer

Med tanke på de senaste veckorna är det inte så underligt att det här kom som ett brev med posten, och eftersom jag numera inte jobbar där kom posten även till rätt person och i tid. Jobbet blev mitt. Det partajades loss ordentligt under kvällen iförd för lite kläder för min egen smak. Trots alla vänliga själar blev det mycket joddlande med tävlingar och priser och Ica var plötsligt ute och sprang en snabbis barfota, om så bara en knapp minut. Med lördagen kom utflyttningen till landet och mer party och dessutom bastubadande med brudarna. Ut i kylan och in i värmen igen.

Sen kom då det där brevet. Det började med en svullen hals men utökades snabbt med skallebank, täpt näsa och ömma leder. Hundstackaren som är tänkt att vakta mig här ute på landet fick vackert ligga sked och snarka i soffan istället för att vara ute och springa med vinden fladdrande i öronen. Ica kände sig elak och gav tillbaka honom till sin vanliga matte som åtminstone orkar promenera med honom. Så istället för en vecka som skulle innehålla mycket naturpromenader, hundgos och plugg har nu istället blivit en vecka med soffliggande, kattsällskap och nässnytande.

Dock har jag varit betydligt duktigare än jag brukar. Jag har inte varit ute och kutat alls utan istället legat nerbäddad med en halsduk runt halsen, bäljat apelsinjuice och klämt vitlök. Nu har jag nämligen ett tight sjukschema. Idag är sista dagen att ligga och snora i min ensamhet. I morgon ska jag nämligen sno kollegans dotters bil och bege mig mot Göteborg, bästisanna och bokmässa. Det är årets höjdpunkt och kan inte för all choklad i Sverige bytas bort. Då bästisanna är helt immun mot mina baciller är jag inte särskilt orolig för hennes skull, men jag vill inte smitta lillfisen (vilket iofs inte ska ske längre enligt pålitliga källor), och jag vill framför allt orka mingla runt bland massa blivande kollegor (ja, inte radiokollegorna då utan författarna), men mest få med mig bästisanna ut och partaja under lördagen.

Med andra ord har jag nu 24 timmar på mig att bli pigg som en ekorre på red bull. Ett riktigt Jack Bauer-dilemma. Alla former av förslag på suspekta huskurer och uppiggande medel mottages tacksamt i kommentatorbåset.

10 Comments:

Blogger Johanna said...

Heléne sa dock att hon inte smittade längre heller och här ligger vi *hahaha* Nej, jag säger det igen: Det är det där huset. Jag har varit där två gånger och blivit sjuk på en gång efter varje vistelse. Uuuuuusch!

11:26 AM  
Blogger LINAN said...

Vilken himla tur att vi jobbade helgen, det där var en farlig inbjudan. Sen kan jag ju undra också om ni lekte ryska posten?!

1:04 PM  
Blogger Ica said...

Fjant- jag har vart här massvis av gånger och detta är ju enda gången jag blivit sjuk. iofs får jag väl skylla på min planerade ledighet... då blir jag sjuk.

Linan- Ja, det var väl så, men det var det värt ;)
Ingen ryska posten såvitt jag vet, men jag åt upp Helénes pizza och jag och Fjant delade säng så...

1:28 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

SOOOOOOOOOOOOOOOOV!!!!!! ÄT MAT! Och sov lite mer!

9:33 PM  
Blogger Ica said...

Lotten- ay ay

10:05 PM  
Anonymous Lena said...

Stackars Ica! Jag som trodde ni bara skolkade från träningen i tisdags.

Ha det bra (till skillnad från sjukt)i GBG och mingla ordentligt med kollegorna. Kom också ihåg att gå till Formas monter och oskyldigt fråga efter mina böcker och när jag ska läsa eller prata ...

PS: efter att ha städat min sons rum, är jag övertygad om att man kan bli sjuk av en plats.

PS igen: När börjar du på nya jobbet då?

11:23 AM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Usch så dåligt samvete jag får för att jag inte håller mina baciller/virus i koppel! Men jag blev ju frisk av party och bastubad. Kanske att du ska prova det igen?

2:20 PM  
Blogger Ica said...

lena- skolka?? Vi?? Vi som alltid är där. Fjant och jag är dessutom lika sjuka, för en gångs skull.
Ska se om jag hittar det där förlaget ;)
Börjar den 1 oktober. Om en liten vecka alltså.

Heléne- Ja, skäms. Nästa gång får du INTE vara med med dina baciller. du hade ju inte alls den kollen som du sa... (och varför trodde vi på det?)

9:43 PM  
Anonymous anka så klart :) said...

kanske inte ska springa barfota ute så du blir förkyld :P hoppas bokmässan var trevlig o rolig.,,

9:23 PM  
Blogger Ica said...

anka- nej, det kanske var aningens dumt... bokmässan är helt underbar.

11:05 PM  

Post a Comment

<< Home