Wednesday, November 23, 2011

Big brother is watching?

De flesta som känner mig vet att jag har en relativt välkänd last. Även de som inte känner mig har antagligen snappat upp denna last via blogg eller bekanta. Förvisso är kanske lasten inte bara en till antalet utan... tre? Tror alla är överens om choklad och cola zero i alla fall. Last nummer tre kan ju vara allt från böcker till kräftor. Men de två förstnämnda är väl de som är allmänt kända.

Nu blir jag lite nojig här över hur mycket samhället faktiskt verkar veta om sina invånare. Ganska nyligen bytte jag adress här i Götet och begav mig till andra sidan stan. Genast är alla företag snabba med att rassla in erbjudanden om varför jag ska välja just dem som mina offer för olika tjänster i stan. Detta är otroligt uppskattat, särskilt när jag ju faktiskt nu får dessa erbjudanden för andra gången. Jag får exempelvis en gratis hemleverans mat från ett Ica utanför stan. Tandläkare slåss om att få rota i min mun för en reducerad summa. Ja, ni förstår poängen. Dock är jag som sagt nu lite konfunderad för bland kanske sex stycken erbjudanden från mataffärer har jag fått följande: köp 2 stycket 200-grams chokladkakor, betala bara för en. Kom in och få en gratis 200-grams chokladkaka. Köp en 200-grams chokladkaka för 5:- och Handla för 100:- så bjuder vi på en.... jajamensan, 200-grams chokladkaka.

Får alla så mycket erbjudanden om just Marabous 200-grammare, eller har storebror snokat i mina gamla inköp och därmed sett att 80% av mina ätbara inköp består av choklad (till ätbara hör då inte cola zero. Den hör givetvis till drickbar.)? Det är lite det sistnämnda alternativet jag personligen tror är det rätta. Jag menar, skulle de verkligen riskera att skicka ut så mycket chokladerbjudanden till någon med diabetes eller mjölkintolerans? Är det en varning att jag ska börja handla mer nyttiga saker så staten inte snart får för sig att jag, med denna mathållning, kommer bli en samhällsbelastning inom bara ett par år och därmed eliminera mig?

Dock är jag väldigt glad för dessa erbjudanden: de minskar ju mina chokladutgifter avsevärt, i alla fall för nån vecka. Och om det nu är så att storebror tittar (alltså staten, inte storebror i Hultet, för han läser nog inte ens bloggen och ger dessutom blanka fasen i hur mycket choklad hans lillasyster stoppar i sig) är jag tacksam över att de är så noga i sina erbjudanden så jag inte fått dela med exempelvis en mjölkallergiker och därmed max få köpa vissa sorters grönsaker för en billig penning och kanske få nån torr limpbit gjord på sojamjölk.

3 Comments:

Blogger Patric said...

Big brother har visst läst bloggen för en gångs skull, men du har helt rätt i att han bryr sig inte så mycket om syrrans chokladintag..

7:44 AM  
Anonymous Mjölkallergikermorsan said...

Eey!!? Varför hacka på sojan nu också?:P

8:58 AM  
Blogger Ica said...

Bror- Åh herregud. Nu fick jag nästan en hjärtattack.

Mjölkmorsan- Hackar inte aaaaaalls på sojan... säger bara att det kanske inte är mitt val nummer 1. Särskilt inte efter den delikata soja-oboyen jag bjöds på sist ;)

9:10 AM  

Post a Comment

<< Home