Tuesday, November 08, 2005

Helgen bör delas upp i tre huvudteman, eller, i tre minnesvärda teman. Det första var lördagens fest. Träffade mina älsklingar från Ryd och en massa andra människor. På festen fanns det man behövde: Snacks i form av chips, godis, kex och dadlar. Vi blev även bjudna på Flygande Jakob som grundade bra för kvällens alkoholintag. Mycket trevliga människor på plats, men mycket intressanta samtalsämnen. Nostalgi i form av gamla inspelningar från schlagerfestivalen var uppskattat även om jag aldrig trodde att jag skulle hamna på ännu en fest där personerna sjöng karaoke till Sareks "Eld och vatten". Hur är detta möjligt?
Tillslut kom vi i alla fall iväg och hamnade på Berns. Ja, jag vet, hur coolt som helst. Kanske inte för de som bor i Stockholm, men för en annan där utelivet mest består av Kåren kändes detta helt otroligt. Jag såg en kändis! En gubbe från Parlamentet. Av någon anledning krävdes inget inträde av oss. Av någon anledning fick vi VIP-spämplar. VIP-rummet var helt underbart. Västa stora plasmaskärmen över halva väggen, en DJ som spelade underbar techno och house och på detta kvistade det omkring servitörer och severade minihamburgare helt gratis. Dock var jag ju redan så mätt efter förfesten, men ändå. Trevligt initiativ.

Mitt andra huvudtema för kvällen blir taxiresan hem. Min mor tycker inte om att hennes dotter ska fara i farliga tunnelbanor mitt i natten när hon inte är så hemma i storstan. Därför erbjöd hon sig att betala min taxi hem. Denna resa gav mycket givande kulturellt utbyte. Min chaufför var nämligen en iransk man på en sisådär 40+ som lyssnade på persiska sagor. Så jag fick sagorna översatta och helt plötsligt satt vi där och pratade om persiska filosofer och poeter. Det var väldigt trevligt. Därefter gled ämnet in på religion och där hade vi ännu mer att säga. Såpass mycket att min lilla chaffis missade avfarten till Mörby Centrum. Dock stängde han av taxametern och hittade ett ställe att vända på. Han var mycket imponerad hur insatt jag var i den persiska kulturen. Hur han nu kom fram till detta har jag fortfarande inte kommit på. Men resan var väldigt trevlig.

Huvudtema nummer tre för helgen var givetvis Mamma Mia. Jag, bror med flickvän och mams fick ytterst angenäma platser i logen framför mixerbordet. Satt högt över alla andra och hade scenen precis framför oss. Kunde inte bli bättre. Trots att jag inte direkt är varken ABBA-fan eller musikalfan tyckte jag det hela var underbart. Det var nästan så jag blev lite tårögd, men bara nästan. Dock har jag lite svårt för det här temat att mitt i allt prat börjar vi alla sjunga, och hoppsan, vi har visst lärt oss att dansa likadant med. Men, det var jättefint och mamma var helt salig efteråt, och det var ju huvudsaken eftersom det var hennes födelsedagspresent.

Resterande helgen bestod av ett par mycket enerverande shppingrundor med bror o flickvän där vi gick in i typ 5 Din sko, 6 H&M och 7 Vero moda. Hur fantasilöst får det bli? Din sko och H&M finns ett par mil hemifrån och Vero Moda finns till och med i vår pluttelilla by hemma. När man väl är i Stockholm ska man väl ändå shoppa i affärer som INTE finns hemma. När vi dagen efter hamnade i Täby Centrum övergav jag raskt mitt sällskap och vips gick shoppingen mycket bättre. Har utökat mitt förråd av vinterkläder, hittat massa böcker på rea och köpt mig ett riktigt bling-bling piercingsmycke.
Jag och moster har haft åtskilliga diskussioner om samma ämnen som vi aldrig kommer överrens om. Där det helt plötsligt är alla mot en.
Jag har fått konstaterat att jag har blodtryck som ett lik, att min mage lever ett eget liv och att min vovve tycker lika mycket om mig som jag tycker om henne. Jag kom ju indimpandes sist av alla i den fina Danderydsvillan och hunden var såklart den första som hann fram för att överfalla mig. När jag sedan knallade upp frågade alla varför jag inte tvättat bort min halloweensminkning innan jag satt mig på tåget och åkt till Stockholm. Jag förklarade att det hade jag gjort, men såg sedan i spegeln varför de reagerade. Hela mitt ansikte var fyllt av stora lysande rivmärken. Såg nästan coolare ut än kvällens sminkning. jojomensan. Lite halloween hann man oxå med. I aerobicsalen på Forever. Där fanns ett mycket blekt lik, en häxa med katt, en ängel och en illröd djävul. Mycket trevligt, fast jag studsade mest runt i mitt hörn med eldgaffeln i högsta hugg eftersom salen var kolsvart och våra instruktörer inte sa ett ljud. Då var det föga lätt att hänga med. Så sedan satt jag på tåget i svart hår och en fin rosa ton på hela kroppen eftersom en snabbdusch inte tar bort varken svart eller röd färg.

Nu har jag lyckats med bragden att bli sjuk. Det är synd om mig. Både bror och mamma har smittat, och jag har inte tid med sjukdomar. Gjorde en fuling och struntade i skolan idag eftersom jag inte gärna kunde strunta i jobbet. Tänkte att jag åtminstone skulle få sova ut. Vad tänkte jag med? Halv åtta drog det igång och blåstes bort löv utanför mitt fönster! Hur i helvete många gånger måste de göra det? Vänta till alla löv är nere och blås bort dem då! Och gör det åtminstone runt elvasnåret!
Nu går jag på alvedon, mentolspray, balsamnäsdukar och té. Jag som avskyr té.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home