Tuesday, January 31, 2006

Varför anses det så hemskt fult att tjuvlyssna? Vilka gör det inte om tillfälle ges? I vår lilla by känner man igen åtminstone tre av fyra förbipasserande, och då kan man nästan sätta pengar på att den där nummer fyra hör till en av alla dessa IKEA-chefer som besöker varuhuset och kontoret här med jämna mellanrum.
Igår befann jag mig på ett av byns nya caféer. Genast blir det ju tillhållet för byns alla tonåringar. Detta café har fattat grejen med att ha en platt storbildstv på väggen och en brun fondvägg med lite mönster på för att få den rätta trendfeelingen. Värt att notera att detta bygge innan var byns enda spelhörna kombinerat med byns enda bokhandel. Sist jag var där innan de slog igen stod Liza Marklunds "Sprängaren" bland nyheterna. Det var nog ett år sedan. Sådan omsättning på böcker fanns det i vår by. För att komma till saken var jag naturligtvis inte ensam på caféet igår. Jag hade mitt fikasällskap och då givetvis även en drös tonåringar samt unga mammor runt om mig. Med en känsla av att ha blivit gammal insåg jag att gänget bredvid mig bestod av killar som jag minns tultade runt i blöjor när jag började skolan. De kommer alltid vara i dagisålder för mig eftersom jag uppenbarligen aldrig blir äldre än tolv. Bredbenta, brölande och självsäkra satt de där och riktade uppmärksamheten åt tv:n som visade fotboll. Ena laget gör mål och målgöraren blir begravd av en hög lagkamrater. Då dyker tydligen ett minne upp hos en av tonårsgrabbarna. "Kommer ni inte ihåg från VM -94 när ett lag hade sån böghög och den översta killen tar en annan rakt i röven. Vilket jävla lag var det?" Alla skrattar och minns (Ja, de var säkert runt sju bast då). Ica minns också tillbaka och ser denna gest framför sig "Jo, Bulgarien såklart! Letchkov!" Nej nej tänker Ica och skakar på huvudet. Inte denna flintskalliga gubbe som koliderar med hörnflaggan då och då. "Nej, det var inte Letchkov pucko", menar målbrottsgrabben bredvid "Det var ju Salenko" Men, för i hela friden, Salenko är ju ryss funderade jag stilla. Varför skulle han lägga sig i Bulgariens målhög och tafsa i någon annans bakdel? "Äsch, ni är ju båda helt lost" bryter nu grabb nummer tre in "Det var ju han negern i Kamerun (ja, de är ju ganska få sådana i det laget) efter de gjort den här." (Grabb tre vaggar med armarna framför sig). Jahapp. Nu har ni dragit in Brasiliens målgest till Kamerun vars avbytarbänk alltid ser mörk ut. Jag suckar över dagens ungdom och skakar på huvudet.
"Jaaaa, så var det fan" menar grabb ett och lyser upp.
Vid detta tillfälle ser Ica rött. Hon samlar mod att ställa sig upp och skrika "Men obildade pojkvaskrar! Kan ni inte ens lite av Sveriges mest minnesvärda händelser genom världshistorien? Vad fan lär ni er i skolan. Rövtafsaren hör hemma i Sverige!! Han placerar sig högst upp i högen när Sverige slår ut Rumänien på straffar i kvartsfinalen! Att ni inte skäms!"
Synd att det är så förbannat pinsamt att ertappas med att tjuvlyssna bara.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

äsch, tjuvlyssning är bra:)

ok, du är utmanad. kopiera texten i min blogg och skriv! (antar att du läste min blogg före johannas då :)

puss

10:40 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Ääääsch, skulle just klampa in och yra om utmaningar jag också. Tyst, min mun.

3:07 PM  
Blogger aequinoxia said...

Jag tjuvlyssnar också. Och det ska folk vara tacksamma för ibland. Jag har hindrat folk att köpa fel Harry Potter-bok till systersonen, fel vin till systern och del annat. Klart du ska utbilda pojkarna! :-)

3:37 PM  

Post a Comment

<< Home