Sunday, April 09, 2006

Jag ogillar starkt att ha fel. Om det nu inträffar att jag har det ogillar jag ännu mer att erkänna att jag har fel. Och värst av allt måste väl vara att skriva så folk kan läsa att man har fel? Därför tänker jag inte säga att jag har fel nu. Byte av åsikt är snarare på sin plats. Fröken Skugge som skriver för en stor kvällstidning är en person som jag länge sett upp till och beundrat. Jag har försvarat hennes åsikter på släktträffar och i övriga diskussioner. Jag slutar med det nu. Min beundran har tagit slut. Att gå från en människa med vettiga ilskna åsikter och stort engagemang till att vara en bitter småbarnsmorsa i Sollentuna som vill dra in tjejers rätt till fri abort är inte att avancera på ett bra sätt. Gnällandet på dagis ger mig gåshud och ja, de flesta barn får kräksjukan. Jag blir orolig för hennes ungar som går och bäddar ner sina gosedjur och dockor över hela huset och som Fru Skugge säger till att gå och mata för att slippa sina extremt krävande flickor.

Jag vill inte vara stenallvarlig på min blogg- Världen är full av så mycket allvar ändå, men lite debatt vill jag ändå mana till. Idag kan man läsa i Skugges krönika att våra fotbollsherrar bör bojkotta VM och sätta sig ner på planen och inte spela på grund av att prostitutionen kommer öka väldigt under denna månad. Idioti om du frågar mig. Du behöver inte fråga mig eftersom jag kommer framföra min åsikt ändå, eftersom det är min blogg och vad passar bättre för att säga vad man tycker? Om vi bojkottar en folkfest som flera människor verkligen ser fram mot och som vårt landslag kvalat sig till ger vi då inte efter istället? Då böjer vi oss under prostitutionen och accepterar att den finns. En konstig jämförelse kanske men enligt mitt tycke är det som att förbjuda homosexuella att adoptera eftersom deras barn kan bli mobbade. Då accepterar vi ju istället att mobbning över huvud taget existerar. Då böjer vi oss efter mobbarna. Är det rätt? Det är dessutom att säga att så länge prostitutionen finns är det ju inte våra mäns fel att de hamnar där. De blir ju så lockade och måste få följa sina instinkter. Det är ingen som tvingar dit männen. Se till att vi istället är bra förebilder och uppfostra för guds skull killar med värderingar att de förstår att det inte är rätt att köpa en människas kropp.

Det är så himla bekvämt att bojkotta en folkfest för att visa ens åsikt mot människohandel, men vi har ju fortfarande en fri vilja, och det är den som driver folk att köpa varandra. Det är bara ett fegt försvar eftersom vi uppenbarligen inte kan lita på männen och absoult inte klandra dem om de måste betala för att få sex. Är det bara jag som tycker att det är ett förbannat dåligt sätt? Ställ krav istället. Köp inte kvinnorna helt enkelt. Gör prostitutionen illegal över hela världen. Stifta lagar och skaffa bestämmelser, men att strunta i att jönsa runt på en gräsplan i jakt på bollen för att visa en åsikt är enligt mitt tycke helt fel. Sverige är ingen stor nation och vi kommer förlora mer än att vinna på att bojkotta VM. Eller ska vi leva flera decennier på att vi minsann kan gå med huvudet högt och 75 kilo stolthet för vi uttryckte vår åsikt? Kalla mig gärna pessimistisk realist(det gör jag ju själv), men jag tror inte det ger särskilt mycket.

Ett alternativ skulle kanske vara att vägra länder som tillåter prostitution att vara värdar för stora folkfester. Det finns alltid länder som slåss om att få anordna dessa evenemang. Börja där.

För att väga upp ett genomnegativt och upprört inlägg måste jag säga att jag varit på en av de mest inspirerande föreläsningar nånsin. Det var i Lotten-kvalitét. En liten Åre-brud i snygga baggybrallor och trevlig skjorta som var sämst i skolan i franska lyckas bli läromedelsförfattare i just detta ämne. Hon lyckas få elever att tycka om att lära sig saker och göra det med glädje. Det är värt mycket. Varje skola skulle behöva en sådan som hon. Särskilt när man tänker tillbaka till sina gamla dammiga, skalliga historielärare med bruna strumpor i sandaler som kom in med bokvagnen där böcker om svensk litteraturhistoria trängdes och tvingade oss att läsa från pärm till pärm.
Kan inte alla lärare få gå på inspirationsföreläsningar för att åter komma på idéen att skolan ska kunna vara rolig, att läsa och lära sig saker ska vara roligt. Jag tror att på tok för många lärare äter ärtsoppa varje kväll vilket ger dem nervös mage. Sedan står de hela dagen och tänker på sina gasproblem medan de mumlar skitnödigt om slaget vid Lützen. De blir dessutom bittra och tänker att ska de belönas med magsår kan likagärna eleverna också göra det genom att få prov på saker som inte visar att de kan tänka själva, utan bara memorera saker någon annan sagt tidigare.
Nåväl. Fredagens föreläsning fick mig verkligen att vilja skriva vidare. Lyckas jag inte med att bli best seller-författare kan jag alltid ge mig på läraryrket. Jag kan ju skriva en bok om hur det är att gå från MVG till IG i matte på tre år. Kan sammanfattas: traumatiskt.

8 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Jag råkade snubbla över fakta om det som har sagts om prostitution eller ej under fotbolls-VM. Isobel skriver också om det. Mycket intressant.

1:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nu tycker jag att du är lite elak mot Bert... han försökte ju iaf skämta. Ibland. Och kalla oss för tomtskallar, och annat kreativt :P

8:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag håller med dig om fotbollen! Visst är det viktigt att visa att Sverige tar ställning mot prostitutionen, men man tjänar ju definitivt ingenting på att åka dit och inte spela.

Jämförelsen med homoadoptioner var riktigt bra! :)

10:47 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag snubblade igen: fler som pratar fotb... eller ... inte fotboll kanske ...

11:49 PM  
Blogger SkäggMike said...

Är det bara män som köper sex? Jag bara undrar.

Jag försöker inte förminska det faktum att män står för majoriteten av köpen, men det känns ändå onödigt att inte betrakta hela problemet.

2:48 PM  
Blogger Ica said...

mike- japps, det är enbart män? vilka skulle annars göra det? Det är ju bara ni som har sån sexdrift, och kvinnor behöver ju inte betala för det. kanske det finns en och annan kvinnlig afganhund som måste pröjsa.

kristina- men bert hade bruna strumpr och sandaler. skulle dessutom kasta ut oss genom fönstret.

nellan- Man kan köpa en fin tröja med för att vara för fotbollen och mot prostitutionen. det ska jag göra.

6:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nya jobbet är helkul! Dock ingen skateboard.. än :)

8:01 AM  
Blogger Cecilia N said...

Kreativt! Alla länder som inte tillåter prostitution får vara med och arrangera fotbolls-VM.

Och antagligen analogt: OS, VM i andra sporter, EM i diverse sporter...

Jag håller med dig.

8:20 PM  

Post a Comment

<< Home