Sunday, April 29, 2007

Kötta kötta kötta

-Ahhhh! Neeeeej! Skjuuuut då för bövelen!
-Neeeej igen!
-Meeeen, ribbfan!
-Friiiilägesutviiiiisning! Sooolklar!

Ja, i det här tempot blir det gott om lägenheter tomma högst upp i mitt hus, för fortsätter jag gapa såhär blir nog min vistelse inte så långvarig. Det har gått 76 minuter i cupfinalen mellan Arsenal och Umeå. De senaste minuterna har varit fruktansvärda. Jag har magsår, ont i fotsulorna (tack och lov för att det inte var idag jag skulle gå in mina bröllopsskor med tanke på det stampande jag ägnat mig åt), och ont i halsen av skrikandet.

Kommentatorerna lever i sitt esse:
- Kanske de tre fetaste chanserna i matchen.
- Åh vad irriterad jag fortfarande är på den där uteblivna utvisningen. Jag måste samla mig och gå vidare.
- Nu låter du som en förbundskapten.

De sista minuterna har vart hysteriska som sagt. Umeå har bytt in 16åriga Bachman och hon gör årets match. Fyra chanser på raken har hon nu haft som borde vart mål. Det sista skottet hon får till tar stolpens insida tillbaka ut rakt i fejan på målis och ut. Hur är det möjligt. Domaren leker skämtsam och maskulin genom att försöka inte döma mesgrejer. Det är ju rätt. Man ska inte döma damfotboll mesigare än herrfotboll, men solklara frilägesutvisningar måste ändå dömas. Umeå har sex minuter på sig att göra mål annars losar de hela finalspelet, och det vore ju ganska trist. Ska Umeå inte fortsätta vara Europas främsta damlag?

Riktigt köttspel befinner sig på planen. Marta blir kapad, Ljungberg blir mosad, Bachman blir knockad. Allt är precis som det ska vara med andra ord. Ska jag vara ärlig har jag faktiskt inte sett ett lag ligga så hett på och ha så extremt många chanser utan att näta. Jag tror bestämt Arsenals målis är dopad. Eller är jag bara bitter för att jag själv aldrig spelat så bra. Men det är så mycket onödigt som sker, som inte ska ske på en fotbollsplan. Man ska inte promenera runt och ge bort sin kaptensbindel när man blir utbytt. Man ska inte maska med frisparkar eller slå folk i efterhand. Dock dömer tant domare nu fem minuters övertid. Jag kan inte skriva mer. Det här måste upplevas. Eller som herr kommentator kreativt just uttryckte det:
- Det här är en riktig nagelbitare.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

En utmaning jag skickar vidare passar dig alldeles utmärkt ;)

4:24 PM  
Blogger Ica said...

Gaaah! jahapp- nu igen.

4:38 PM  

Post a Comment

<< Home