Sunday, April 29, 2007

När ska du bli vuxen egentligen?

Christina har utmanat mig i en kartläggning om huruvida jag är vuxen eller ej. Känns ju lagom relevant nu till stundande 25års dag och examen. Något jag saknar är dock facit.
X betyder poäng. - betyder att nope, poänglös.

x Jobb (1p) Japp, tre stycken. Borde bli tre poäng tycker jag. Jag lär ju behöva dem
- Visitkort (1p) Eh, nej, men som egen företagare kanske man ska skaffa?
- Konferens (1p) Neje
- Bor hos föräldrar (-2p) Nej
- Vara sambo (1p) Räknas silverfiskar?
- Vara förlovad (1p) Haha, I wish... not
- Vara gift (2) Vem? Jag??
- Skild (3p) Näe, inte det heller
- Äga villa (2p) Nej, men äger dvd-samling med Huset fullt.
- Ha en bil (1p kombi + 1p) Nej, men en mycket trevlig cykel
x Hund (1p) Jo, här tänker jag roffa poäng. Fjanten räknas.
x Lån (1p) ja, va fasen. Jag är ju student.
- Gemensam ekonomi (1p) Med vem?
- Pensionsspara (1p) Nej, det jag inte tänker på finns inte.
- Storhandla (1p) I wish med en cykelkorg som låter oroväckande av att bara bära 2 liter cola light.
- ICA-kundkort (1p) Nä, men kort på mig själv, alltså Ica-kort. Halvt poäng?
- Använda rabattkuponger (2p) Eftersom jag säger nej till reklam dyker aldrig kuponger upp.
x Äga hushållsassistent (1p) Enligt mig är Magic Bullet en sådan. Fast jag har inte invigt den ännu.
- Äga diskmaskin (1p) Nej, men tvättmaskin
- Dubbelsäng (2p) Nja, eller? Nej, den är nog inte dubbel, men bred.
- Ha julgran på julen (2p) Neje, det får mamma sköta.
- Gråa hår (1p) Nä, mest... ja, vad de nu är, blonda.
x Celluliter (1p) Jag vägrar titta efter!
- Prenumerera på morgontidning (1p) Nej, jag är snål och läser tidningar på nätet.
- Lösa sudoko (1p) Räkna frivilligt? Aldrig i livet!
x Välja att inte svara i telefon (2p) Jajamensan. Jag har ju telefonskräck.
- Putsa fönster (1p) Haha, har bott här i snart tre år och fortfarande inte putsat på nåt.
x Svampplockning (2p) Ja, fast jag vet bara hur en kantarell ser ut.
- Långfärdsskridskor (1p) Har testat. Gruff vad svårt.
- Parmiddag (1p) Haha, näe
- Vinprovning (1p) Vin? Äckligt som attans ju.
- Danskurs (1p) Nej tack, inte om jag slipper.
- Partaja till gamla 70-talshits. (1p) Aldrig gjort, och tänker inte heller. Musik från den tiden är kass! Förlåt alla äldre läsare.
- Dricka konjak alt. calvados till kaffet (1p) Jag dricker ju inte ens kaffet.
x Däcka före 23.00 dagligen (1p) Hell yeah. Numera är jag ju sömnig vid klockan 20.
- Föredra soffan hemma före krogen/puben med bästa kompisarna (1p) Det varierar, men bästa kompisarna blir man inte trött på.
- Spela Bingolotto (1p) Nej för guds skull
- Tycka att Ernst Kirchberger är en riktig pudding (1p) Vem är det?
x Ha höftproblem (1p) Tja, om det räknas att höften ibland studsar ut i sidled och fastnar
- Köa till Allsång på Skansen kl 7 på morgonen (2p) Aldrig i livet!!
- Bli förundrad över "ungdomen idag" (2p) Vad är det att förundras?

Mina tillägg som jag tycker står för vuxenhet. Varje kryss är nog lika med minst 5 poäng.
- Laga mat varje dag
x Ha saker i alfabetisk ordning
x Titta på Efterlyst med Hasse Aro
x Bära fotriktiga skor
- Städa en gång i veckan
- Stryka sina kläder
- Ha välsittande byxor
x Äta frulle varje dag
- Använda tandtråd
- Ha gröna fingrar
- Fundera på räntor
x Skriva inköpslistor (Dock tappar jag dem alltid innan jag är framme och kommer alltid ihåg vad det står: fil, cola light, choklad)
x Använda regnställ istället för paraply
- Förstå sig på jazz, operor och balett
- Bära kavaj eller tröjor utan luva eller tryck
- Gå igenom sin deklaration noga
- Tänka att "Det är faktiskt en dag i morgon också".
- Sitta rakt uppochner på en stol.
- Byta sängkläder regelbundet.
- Se till kvalitét framför pris.
- Tycka Simpsons och Family Guy är enbart dumt och löjligt.
- Dricka kaffe, te eller rödvin
- Tycka att "Så ska det låta" är ett svängigt program.
x Släcka lampan när man lämnar ett rum
- Ha enfärgade strumpor
- Tycka att Marilyn Manon bär skulden till alla mord i USA.
- Skrubba ur kylskåpet och frosta av frysen regelbundet
- Ha blommor som lever mer än en månad.
- Hellre sitta vid gången än fönstret på tåg eller flyg.
x Dela ut dagliga moralkakor
x Inte slösa pengar på krogen i onödan
x Veta sina begränsningar
- Bromsa i nedförsbackar på inlines
- Räcka ut handen som färdriktningsvisare när man cyklar
- Äga ett par Ecco-skor
- Ha Lambi toapapper istället för Euroshopper.
x Ha pengar kvar den 24:e varje månad.

Hmm, jag blev visst inte så hemskt vuxen. Oh well, det lär man ju hinna med ändå.
Skickar passningen vidare till Åsa, Majsan, Johanna x 2, Heléne, och en hög med textare.
MEN, utmaningen innebär att man måste lägga till egna vuxenkriterier. Så att det blir lite mer avslöjande.
Det var väl vuxet?

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hahahaha!!! Du är ju jätteung juuu ;)
Tack för ett gott skratt :)

5:22 PM  
Blogger Ica said...

Visst är jag ;)

6:22 PM  
Blogger Unknown said...

hjälp, jag känner en highscore närma sig.. eller? hm, vi får la se:) men tack för passningen.. tror jag ;)

11:23 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

done!

3:36 PM  
Blogger Ica said...

åsa- hihi, du? ja, iofs.
helene-duktigt!

3:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Haha! Tycker du kan vara stolt över dina poäng! Jag är nog inte vidare vuxen enligt den där listan ...

8:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ernst Kirchberger, det är ju inredaren Eva A tycker så mycket om, en sådan karl hon tycker alla ska ha. Keam sandra =)

2:38 PM  
Blogger Ica said...

Sandra- Jo, jag kom faktiskt på det sen när jag läste alla andras kommentarer. Hade Eva fått läsa att jag inte visste vem det var hade hon gett mig en örfil och utegångsförbud.

2:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

är det vuxet att titta på efterlyst?Då e ju jag helvuxen:)

7:12 PM  

Post a Comment

<< Home