Wednesday, June 06, 2007

Global Fussball!

Idag är det dags igen. Under hela veckan har jag gått och tjatat på alla att det är ju faktiskt match igen nu, och vi behöver ett avbrott från allt vår öldrickade i parker nu inför examen och istället flytta oss till närmsta sportbar. Idag skällde jag på Heléne när hon köpte en Vecko-revyn och sa att det ju var fotboll ikväll. Just därför hon köpte tidningen sa hon. Hrmf, lite dålig inställning där tycker jag. Tyvärr har jag inte hunnit tvätta sedan lördagen så landslaget får klara sig utan mina sverigestrumpor. Sverigetrosor, tröjor och hattar har jag ju fler exemplar av så det är ju lungan.

6 juni. Sveriges nationaldag. Hur kan man bättre fira den än att ge ett gäng islänningar stryk i fotboll. Jag kan dock villigt erkänna att jag minns sist vi spelade mot Island. Dock tänker jag från och med nu säga att jag förträngt det och nu istället blickar framåt.

Resultatet från i lösdags är ännu inte fastställt och det ska gälla, men har vi ett stycke Elmander avstängd för en match som är osäker tycker jag inte det finns några tvivel: ska inte matchresultatet gälla ska inte korten heller göra det. Men nu är det som det är.

I Elmanders frånvaro kanske nu då omtalade Mister Z få hoppa in. Dock säger säkra källor att så inte är fallet. Enligt ryktet ska Markus(Marcus) * 2 utgöra Sveriges anfallspar istället. Ingen är gladare än jag. Den inställning som fanns vid matchstart i lördags har inte funnits i truppen då Mr Z funnits med. Jag ska inte skylla allt på Zlatan, men det var ett helt annat svenskt spel i lördags. Han har dessutom inte presterat ett enda mål i landslaget på väldigt länge. Sedan spelar det ingen roll hur många han nätar i Italien. Där passar hans individuella spelstil bättre.

Nu börjar istället Rosenberg och Allbäck som det ser ut. Mycket välplanerat. I min kristallkula kompletterar de varandra riktigt bra om man ser till deras spelstilar. Med en stabil Isaksson i målet ska det förhoppningsvis hållas tätt. Som jag skrev sist var försvaret ett läckande såll, med en ensam Isaksson som motade och motade gång på gång. Dock hade han extremt flyt på många reflexräddningsbollar, men han kan heller inte beskyllas för något av målen (vilket tyvärr den danske burväktaren får göra).

En gammal fotbollskompis hemifrån rapporterade händelserna från matchen i lördags för en av våra största kvällstidningar. Han skrev på tidningens nätupplaga att han fick en öl i skallen (Ja, det kanske är att föredra att få den i skon). Ikväll spelas matchen på Råsunda, och då återstår det att se om samma sak inträffar där.

Hur jag förutspår matchen? Den kommer bli totalt olik danmarksmatchen då Island snarare är ett lag som bygger sitt spel på försvaret. De kommer backa hem och stänga igen. Dock gynnar det sällan ett lag att använda sig av den taktiken. Det straffar sig alltid förr eller senare, och då behöver man en helt ny taktik för att inte åka på en trepoängsförlust. Jag är opimist och tror på vinst. Antal mål är ju stört omöjligt nästan att säga innan matchstart, även om jag lyckades bra sist.

Sverige vinner. Med en sisådär tre, fyra mål över noll, eller kanske ett om Isaksson stukar tummen.

Lite härligt gruff...

...Sveriges två snyggaste spelare...

...och en kalasbra målis kan ju bara sluta med vinst.
(Ja, både Isaksson och Mellberg pekar framåt... mot EM)

5 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Det här är en mycket viktig fråga eftersom jag trots idog faktagranskning inte har lyckats reda ut virrvarret:

Marcus och Markus. Hur är det med stavningen? I startelvan i flera tidningar heter Allbäck med c och Rosen med k. Men i gamla artiklar är det tvärtom.

3:59 PM  
Blogger Ica said...

Jag vet inte. Jag har med sett olika. Därför skiljer man dem åt genom att skriva antingen bara förnamnen... eller bara efternamnen. Plättelätt.

4:06 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Hilfe! Vecko-Revyn är utläst så jag måste hitta på någonting annat att göra ikväll! Nu är det dessutom ännu mer otänkbart att sitta och glo på TV..jag har nämligen bränt sönder arslet mitt.

Och pssst: du har skrivit "Lösdags" istället för "Lördags"

6:20 PM  
Blogger Linda said...

Du...ville bara tacka för en fin opponering. Det kändes jättebra allting och ni hade väldigt bra synpunkter. Lycka till imorgon. Ni kommer tveklöst göra jättebra ifrån er, kram

7:01 PM  
Blogger Ica said...

Helene: Äsch, du får väl ligga!

Lolilo: Vi kunde inte göra annat. Ni var jätteduktiga.

11:10 PM  

Post a Comment

<< Home