Monday, December 22, 2008

Bättre smart än snygg

Idag fyller min lilla älsklingsgris 5 år. Hon heter Lesedi och är en stabyhound. Detta är en mycket kompakt lite hund. Vad man kan säga är att stabbysar brukar vara relativt smala och smäckra. De har ofta ganska långa ben. Min hund är inte särkilt hög i manken. Hon har dessutom ben som är lika långa som dagarna i vintertid. Väldigt korta med andra ord. På detta är hennes kropp relativt bastant.

Så här vid födelsedagen slängde jag upp den lilla kanelbulle som tryckt mig ur sängen varje dag sedan jag anlände till Småland i famnen. Jag höll på att tappa andan. Hon var tung som en sten. En normal staby (alltså de med lite högre höjd och längre ben) väger omkring 20 kilo om de är tikar. Raskt slängdes vågen fram. Min lilla Fjant väger nästan hälften så mycket som jag! Eller, ja, lite till får hon väl biffa på sig för att nå dit, men ändå. Med all rätta får jag nu kalla henne tjockis precis som vanligt, men det är då befogat.

Bästa repliken kläckte dock mamma:
- Ja, men hon är ju ändå kompakt.
Ja, det krävs att hon är jäkligt kompakt för att få plats med alla dessa kilon på den lilla kroppen.

Dock får hon inte särskilt mycket mat, och hon får aldrig nåt extra. Hon får dessutom motion (om än kanske inte lika rask som hon behöver jämt), och särskilt nu när jag är hemma... även om agillityplanen ligger i vatten. Detta är med andra ord en hund som bara behöver slänga en blick på mat för att bli fet. Som om det inte vore nog sitter hon och suktar vid diskbänken stor del av sin vakna tid i hopp om att någon ickeexisterande köttbulle ska snubbla på fyllan och ramla över kanten.

Med andra ord sägs det om henne precis som om Tjuren Fredinand:
- Och såvitt jag vet sitter hon där än idag.

En normal och ganska smäcker staby


Min lilla boll, inte riktigt lika smäcker, som på grund av det känsliga ämnet valt att inte träda fram med sitt ansikte.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

åhå, men hon är väl fin ändå, den där lilla grisen =)

syns på juldagen, då får du se fler som gått upp i vikt...massor =)

9:24 PM  
Blogger Ica said...

Hon är väldigt fin ändå. Finast i världen till och med.

9:38 PM  
Blogger Jessica said...

Ut och gå lite extra alltså. Och finns det inte sånt bantningsfoder för hundar?

11:04 PM  
Blogger Ica said...

jessika- grejen är att hon inte tillgodoser sig med dietfoder. Hon äter som sagt inte för mycket. Hon bara blir passiv ibland. Och då säger det kaboooom och hon går upp.

11:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Men grattis till fjanten i alla fall! Hurra hurra!
//Åsagåsa

12:06 AM  
Blogger Jessica said...

Well, vem blir inte passiv när det är SNÖ och IS?
Tror du att jag tänker gå ut och gå i det här? Då tror du jävligt fel... Och så lägger man sig i soffan igen.

12:22 AM  
Blogger Ica said...

åsgås- fjanten hälsar o tackar.
jessika- haha, denna hund ÄÄÄÄÄÄLSKAAAAR snö. Det och vatten är hennes favvoobjekt. Och ligga i soffan får hon inte, bara i min säng.

12:48 PM  

Post a Comment

<< Home