Saturday, December 27, 2008

Underbara tåg

Visst, saker förändras, men en sak är då säker: SJ förändras då aldrig (Förlåt Åsa).

För första gången på länge var mitt Öresundståg i tid och jag hamnade sådeles i Alvesta i tid. Dock ville inte X2000 att min resa skulle fortsätta såpass smärtfritt. Det var inte Sjs fel dock. Ut i högtalarna strömmade:
- Ja, X2000 mot Stockholm beräknas ankomma mellan 9:45-9:48 pga störningar på tåget.
Egentligen skulle vi avgått 9:34 men det var ju inte så hattigt, men störningar på tåget? Elfel, lokfel och andra fel får man höra, men just störningar? Snart fick jag svar på detta då tre poliser plötsligt slöt upp bredvid mig. Som vanligt blev jag så rädd att jag trodde jag skulle tappa alla tänder av mina spastiska skakningar. Särskilt när jag såg ut som en kronisk majjarökare på höger öga. (Bara aningens rödsprängt av någon anledning). Dock visade det sig vara en väldigt våldsam man som studsat på tåget som polisen nu vänligt men bestämt skulle hjälpa av. Jag var med andra ord inte efterlyst i denna delen av landet.

När tåget väl ankom fick vi vackert stå kvar på perrongen medan samtliga dörrar utom en låstes och mannen kunde hämtas av. So far so good. Trodde jag.

När jag väl kom ombord i vagn ett och skulle till plats ett (Jag har vart helt överlycklig över detta sedan jag hämtade ut biljetterna. Ett är mitt absoluta lyckonummer och jag blir glad i hjärtat av det), var den givetvis upptagen. I första klass! Snubben som satt där hade visst blivit placerad där av personalen. I min hjärna var han placerad där för att det var en man i grannvagnen som löpt amok och därav kunde snubben inte sitta kvar. Så jag satte mig helt enkelt på golvet och väntade. Då stannade plötsligt tåget eftersom vi då drabbats av ett taddaaa: lokfel! Det hela var snabbt åtgärdat och vi kunde fortsätta.

Efter mycket om och men kom äntligen en biljettnisse, och jag tänkte att nu ryker snubben som sitter på min plats. Nejdå. Han satt där han skulle. Vi var cirkus 20 pers som var dubbelbokade. Mycket lysande. Blev satt på en fyrplats vilket jag avskyr och hann precis langa upp datorn innan biljettnissen åter kom och flyttade på mig. Nu sitter jag istället i vagn 2 på plats två, och nyss när vi var i Nässjö missade en tjej att komma av för folk trängdes så. Häpp!

3 Comments:

Blogger Heléne Eriksson said...

Låter fullkomligt underbart. Not.

6:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Usch å fy. Stackars Ica. Jag tänker inte komma med nåt försvar=) Puss på dig! /Åsa

1:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

åh, låter precis som SJ den senaste tiden och framförallt kring högtider när så många åker.....

Hoppas du får ett Gott Nytt År och slipper såna här resor 2009!

kraaaam

8:14 PM  

Post a Comment

<< Home