Thursday, April 05, 2012

Men va faaaaan?!

Jag vet inte. Något har blivit så himla fel. Sju kids slår ner en 61-åring 200 meter från min lägenhet. De springer tillbaka och sparkar honom i huvudet när han redan är medvetslös och helt försvarslös. Ingen, INGEN, ingriper. Inte en käft. Detta händer mitt på dagen en söndag på ett torg där det alltid är liv och rörelse. Jag vet inte vilket som skrämmer mest: kids som kan ta till sånt brutalt våld utan till synes någon anledning, eller att alla som stod runt om bara tittade på, helt passiva. Och det är politikers fel, det är lärares fel, ja, det skylls på allt och alla, men va fan, har ungarna något ansvar eller?

Nu har det dock nått ytterligare ett stadie: imorgon ska högerextremister (nationaldemokraterna) demonstrera på torget. Självklart har då det även ordnats en motdemonstration av andra sidan. Jag tycker det är äckligt att det blandas in politik. ND skriver här om varför de demonstrerar. Ursäkta mig, men de skiter ju fullständigt i den här mannen som fortfarande ligger i koma och som om han vaknar antagligen kommer vara som en grönsak. De vill bara framföra sitt äckliga budskap att "våra landsmän inte ska behöva känna sig otrygga", eftersom killarna som utförde det här råkar vara invandrare. Spelar det någon roll? Är det inte lika vidrigt om det är sju svenska grabbar som slår ner en somalisk man? Det damp även ner en liten lapp från motdemonstranterna i min brevlåda idag. Jag tycker allt är så himla naivt. Det handlar inte om politik (eller, ja, i långa loppet handlar ju allt om politik). Kan vi bara inte vara överens om att vi är mot våld? Oavsett vem som brukar det. Kan vi inte lägga ansvar där det hör hemma: hos de som brukar våldet och hur deras föräldrar uppfostrat dem. Och kan vi inte också lägga visst ansvar på alla dem som stod bredvid och bara såg på. Man behöver väl inte gå emellan, men man kan skrika som fan, man kan larma polis, man kan gå in som grupp. Har vi inget ansvar mot våra medmänniskor?

Imorgon kommer de stå på varsin sida av torget och antagligen skrika halsarna hesa. Polisen har högsta beredskap (hur mycket skattepengar kostar inte det för övrigt? SVENSKA skattepengar for your information ND). Själv vill jag ställa mig i mitten med en helt egen skylt där det står "Eget ansvar". Därför kommer jag gå dit imorgon. Just genomföra min plan kan nog vara naivt från min egen sida, men jag tänker ändå gå. Men fortfarande fast besluten att det vore hög tid att eget ansvar bankades in, istället för att skylla på allt som går att skyllas på. Punkt och basta.

1 Comments:

Anonymous Cathrin said...

Tack! För att du ser med andra ögon.Jag har också varit med om folk som ser på när någon blev misshandlad. Jag var den ende som vågade göra nåt. Fick låna en mobil och ringde polisen. När polisen kom och den som slog var långt borta, då blev folk kaxiga och då hade visst många nåt att säga.

12:10 AM  

Post a Comment

<< Home