Sunday, April 23, 2006

Jag visste att jag skulle bli hatisk av denna skoluppgiften. Därför gick jag in med inställningen att jag skulle vara lugn och harmonisk och skriva på en söndag för då är jag ändå så seg och uttråkad att jag inte orkar med några större humörsvängningar. Det är nu söndag, solen vräker sig in genom fönstret och jag är hatisk. Uppenbarligen är jag inte tillräckligt psykiskt stabil för att skriva skolarbeten som engagerar eftersom jag nu sitter och ilsket tuggar på mina gardiner samtidigt som jag morrar lite lagom tufft till duvan på mitt fönsterbräde och funderar på om jag ska skaffa en megafon och skrika ut galen feministisk propaganda över min förort.

76% av mediautrymmet tas upp av mansidrotter. 17% är mixade inslag med både kvinnor och män och för den snabbräknade återstår då ynka 7(SJU!!!)% till inslag om kvinnor som utövar någon form av idrott.

En svensk spelare i Herralsvenskan tjänar ungefär 80 000:- i månaden. Rätt okej skulle jag tycka för att ranta runt efter bollen, trots att snyggingarna utomrikes tjänar miljoner i minuten.
Nåväl, en kvinnlig allsvensk spelare lägger ner lika mycket tid på sin idrott som mannen. Eller, hon försöker i alla fall, men det kan bli väldigt svårt att hinna med. Hon tjänar nämligen runt 75 000:- om ÅRET. Då blir det väldigt svårt att lägga ner mycket tid på sin idrott då man måste jobba samtidigt.

Tjohooo! Svensson löper förbi det tjeckiska försvaret. Ett perfekt inlägg når Ljungbergs panna mitt i en språngnick och rasslet i motståndarnätet är ett faktum. Det hundratals stora skaran av svenska supporters jublar i högan sky. Men vänta nu. Hundratal? I en svensk landskamp med spelare som Svensson och Ljungberg? Ja, givetvis, sålänge Svensson är en Viktoria och inte Anders och Ljungberg är givetvis Hanna och inte Fredrik.

Och varför blir det ramaskri då Josefin Öhqvist visar sig i undekläder i EN tidning? Alla har vi tvingats se en överexponerad Freddie i tajta calvin-kallingar i flera år nu. Det tycker jag iofs är en ganska trevlig syn, men om man ser till principen.

Jag skulle vilja gå och bajsa på Sveriges uppenbart osanna jämlikhetsplan. Det skulle dock säkert uppskattas mer än framkalla äckel då jag är tjej och därför bajsar jordgubbar.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

om jag inte minns fel har vår käre statsminister uttalat sig om att vi måste behålla vår fina jämnställdhet, bah!

3:36 PM  
Blogger SkäggMike said...

Jordgubbar. Mums. Seriös kommentar? Nej.

3:53 PM  
Blogger SkäggMike said...

Ok, här är den: Den beryktade uppvärmningen/självplågeriet.

2:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag tycker inte att du ska skrika ut din feministiska propaganda i din förort. jag tycker du ska skrika ut den till hela världen!!! jag hjälper dig om du behöver röstförstätkning.

just nu känner jag verkligen för att bli radikalfeminist. känns som att jag har varit alldeles för ofeministisk på sistone. nu vill jag göra uppror och demonstrera.

kram

10:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

tack för den uppmuntrande kommentaren. tänk att några små ord kan värma ens hjärta så mycket... kram

3:12 PM  

Post a Comment

<< Home