Monday, May 01, 2006


Vad är det de säger? "Riktiga män gör saker tillsammans"? Har för mig att det är något ditåt, och under helgen har jag även bevittnat att så verkligen är fallet. Huset i Kållered där jag befann mig med bästisanna och dennes sambo Peter är helt nybyggt och underbart fint. Utanför dörren har kvarterets uppenbarligen händigaste karl, Peter, själv snickrat ihop en altan. Nu var goda råd dyra för resterande män i grannskapet som absolut inte kunde anlita en snickare nu när det visar sig att man kan bygga altaner själva.

Just Peter har man främst sett till under middagarna. Övrig tid har han befunnit sig hos grannen och hjälpt honom med, just det, att bygga en altan. Huset mitt emot har en smula sorglig stämning över sin uteplats. Geggan ligger likadan samtliga dagar jag befann mig där, och EN planka kom till. Ändå var mannen i det huset ute mest hela tiden och grejade. Vad han dock fick gjort är och förblir en gåta. Just den brädan som skymtas på bilden bredvid den röda plaststolen är det dessutom troligtvis stolsägaren som lagt dit: En liten knodd med mössan nere vid näsan och röda nyckelpigegummistövlar. Hon visar pappa hur man bygger.
Även vid huset bredvid huset mittemot hålls det på att byggas altan. Brädorna placeras för upphämtning utanför Anna och Peters hus, eftersom deras altan ändå är färdig och då kan ju plankorna inte förväxlas.

Roligast med hela det här enorma grupptrycket att händigt bygga en altan är också det uppenbara tvång och den press männen känner på sig själva när grannen är ute och bygger. Då det under gårdagen hunnit observerats en hel del roliga incidenter satt jag och bästisanna och pratade om att även om ett pucko till man nu skulle vara vansinnigt dum och gå ut och bygga skulle genast grannskapets samtliga män befinna sig i byggposition, trots att regnet vräkte ner så man knappt såg handen framför sig. Vi var dock inte partiska när detta pucko helt ovetande blev Peter som knallade ut i regnvädret. Exakt två minuter och 44 sekunder senare var fem husägande män ute och snickrade altaner. Mer eller mindre framgångsrikt.

1 Comments:

Blogger aequinoxia said...

*garvar*
Men det var en himla snygg altan!!!

7:58 AM  

Post a Comment

<< Home