Friday, July 28, 2006

När dividerandet runt frukostbordet under morgonen fastnade på hur lång tid som skulle planeras att hitta en mataffär vid stället där vi ska bo från morgondagen fick Ica smärre ryck. Snabbt som en skållad bäver sprang jag till telefonen och bad bror rädda mig från ännu ett hus präglat av galenskap. Shoppingtur i Växjö var väl inte riktigt vad ekonomin och humöret var inställt på, men jag var glad att någon ville ta sig an mig och följde glatt med.

Växjö är en av Sveriges mest regniga städer. Så även idag. Hemma har jag inte sett en regndroppe på jag vet inte när, och det har passat mig alldeles utmärkt. Nåväl. Försökte mig på att vara strategisk och letade röda prislappar. Egentligen är jag väldigt duktig på att fynda reagrejer, men jag lurar bara mig själv att jag gjort ett klipp, för grejerna jag inhandlar hade jag troligtvis aldrig köpt om det inte var rea. Nåväl. Nu har jag dille på kortärmade saker som inte är träningst-shirts, men inte heller sitter tajt. Dessutom har jag fått klara order om att sluta inhandla allt i svart. Så idag har jag köpt en röd och en vit top till det förnämliga priset av 49:-. På Citygross fick jag roliga flashbacks och fnissade mig till kassan med billig choklad som smakade gammalt och en VHS-film för 19:- medan bror med flickvän gick och handlade sådana tråkigt nödvändiga saker som behövs när man köpt hus. Jag fick med andra ord dela baksätet med en piasavakvast och en vattenmelon. Innan dess hade jag skallat en expedit på Lagerhaus och samtidigt på allvar övervägt att köpa en tablettask som det stod "pluggpiller" på i hopp om bättre studieresultat.
Känslan att jag är en mycket omtänksam och snäll människa stärkte mig då jag fann ett par shorts åt min mor på rea eftersom hon i veckor klagat på att hon inte äger några sådana som passar längre (Ja, jag och mamma kan snart byta kläder.).

Vid hemkomst till hultet märkte vi dystert att det nu även regnade här. Eftersom jag köpt ett par shorts fick jag genast skulden för vattnet från skyn eftersom det kommer då sommarkläder inköps. Med andra ord fick jag genast känna på att jag var tillbaka i dårhuset.

Imorgon tar jag och de andra dårarna dock och intar ett nytt hus som då kommer präglas av galenskap. Blir någon förvånad när jag säger att vi ska bo i en gammal lada?