Saturday, October 14, 2006

Att komma fram till vilka de stora svenska målvakterna är just nu, och deras kvalitéer måste ju ligga i författarens ögon. De målisar jag anser vara stora av olika anledningar kanske andra rynkar på näsan åt. Jag skriver härmed under på att detta är mina åsikter och mina ord så ingen ska känna sig bortglömd eller känna missnöje.
Just nu måste jag säga att målvaktssidan i Sverige är relativt svag, men vi har ju alltid några guldkorn i rampljuset.

Daniel Andersson- Helsingborgs IF. Detta är en målvakt av hög klass som jag tyvärr bara sett live en gång. Jag anser att det är synd att han inte blivit mer uppmärksammad än vad idag är fallet. Detta är en målvakt som dominerar sitt straffområde på ett respektingivande sätt. Han läser spelet och sätter sig därför sällan i farliga situationer. Jag minns Thomas Ravelli sa en gång en sak som var väldigt sann och som jag kan skriva under på hundra gånger om: En målvakt som gör snygga reflexräddningar är oftast inte den bästa. Vid reflexräddningar har man misslyckats med att läsa spelet rätt och står med högsta sannolikhet felplacerad i målet. Man spelar säkert och tryggt om man inte behöver utsätta sig för farliga räddningar.
Detta är fritt tolkat ur mitt eget minne, men nånting ditåt var det. Daniel Andersson är en spelare som kan göra många snygga benparader visserligen, men sätter sig sällan i situationen att utföra några större bragdräddningar. Han har även lysande förmåga att sätta igång spelet efter avslutat anfall och snabbt starta en kontring.

Caroline Jönsson- Malmö FF. Sveriges i särklass bästa dammålvakt. Hon dominerar sitt straffområde med ett mod som är få damspelare förunnat. Hon är stor, och lång och har röstresurser som heter duga. Samtidigt är hon mycket av en lagspelare och har en utmärkt förmåga att starta spelet snabbt och läsa av motståndarna. Hennes styrka är främst hennes rörlighet i sidled och den spänst hon besitter, samt givetvis den säkerhet hon utstrålar i målet. Jönsson har länge varit förstamålvakt i landslaget, men haft lite motgångar med skador och liknande den senaste tiden. I mitt tycke har hon stor del i att det gått så pass bra för Malmö i allsvenskan som det gjort. Jönsson norpade åt sig många priser under sitt bästa år då hon samtidigt snuvade hela herreliten för priset för bästa personlighet. Det var ett självskrivet pris för Jönsson med hennes underbara personlighet. Det sägs ju att man måste vara en smula udda för att bli målvakt, och hon är inget undantag. Henke i all ära, men den här tjejen kan snacka för sig på ett roligt sätt.

Sofia Lundgren- Umeå IK. Detta är också en målvakt som tidigt fick ställa sig i en hög division och utföra det med bravur. Lundgren är född 82 (mycket bra årgång för övrigt), och redan spelat i allsvenskan flera år. Hon har dessutom varit med och tagit sm-guld med Umeå och även vunnit Womans cup. Vad som imponerar mig mest med Lundgrens är hennes bredd i talanger. Hon är den absolut bästa fotspelaren av samtliga nämnda. Jag har för mig att hon spelar ute i Umeås b-lag och bara det visar ju på stor talang. Utespelare kan ofta byta position på planen, men det är ytterst sällan en målvakt gör det. Lundgren har trots sin ålder utvecklat ett skarpt öga för placering och läsbarhet (LIX måhända?), och känns i mina ögon som en målvakt som kan fortsätta utvecklas länge länge. Dock anser jag att detta möjligtvis är en brud med ett smärre behov av mental träning för att stärka självsäkerheten.

Rami Shaaban Fredrikstad Bk-En spelare som på kort tid vuxit enormt i mina ögon. Att han dessutom råkat befinna sig i min absoluta favoritklubb gör inte saken sämre. Tyvärr satte en skada stopp för honom på julafton 2002 då han bröt benet och kom aldrig riktigt igen i storklubben Arsenal. Nu spelar han för norska Fredrikstad Bk. Har inte samma förmåga att läsa spelet som Andersson och står tyvärr väldigt ofta felplacerad och sätter sig i lite väl farliga situationer. Dock verkar detta vara en målvakt med en skopa tur. Med detta vill jag inte mena att han kommit så långt på röta. Shaaban är en trygg sista utpost. Han är rörlig och explosiv. Just explosivitet är en kvalité som står högt på listan för att bli en bra målvakt.

Andreas Isaksson- Manchester city. Att Isaksson fått Svenska fotbollförbundets pris för bästa manliga målvakt fyra år i rad är ingen tillfällighet. Isaksson besitter många kvalitéer en toppmålvakt bör ha. En sak har han fått gratis, nämligen sin längd. En smidigt målvakt bör inte ha några nackdelar med att vara lång. Han ses nu som Sveriges förstemålvakt i landslaget, även om han senaste tiden varit väldigt skadedrabbad. Med sin låga ålder har han dessutom en lång framtid som målvakt om han håller motivation och förblir skadefri. Isaksson är född 1981 och det är ingen direkt låg ålder för en landslagsspelare, men målvakterna brukar ha en förmåga att höja lagets medelålder, och till skillnad från utespelare som ofta har sina toppar i åldern mellan 25-30 brukar målvakterna snarare ha sin höjdpunkt i karriären efter fyllda 30.
Isaksson kan ibland vara en smula ojämn, men hans absolut största styrka är hans spänst. Spänst är enligt min åsikt den största kvalité som krävs för att bli en toppmålvakt. Isakssons räckvidd slår samtliga ovanstående målvakters då han med bara ett steg åt sidan utan tvekan kan nå en markboll ute vid stolpen. Samtidigt är han säker på spelet med fötterna och slår lätt en utspark över hela planen. För en jämförelse kan jag berätta att jag når strax över halva, och då räknas mina utsparkar som en av mina starkare sidor.

Detta är mina svenska favoriter som är aktiva just för stunden. Möjligt kan en fortsättning komma med bäst målvakter genom tiderna. Glöm Rio-Kalle, hej Ravelli.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hej hörde att du gjort exstensions. så spännande! ett hett tips: sköt dem redan från början. slarvar man en dag är det svårt att ta igen det sen när tovan redan bildats. hörde också (av annika genom maja) att du kommer tillbaka snart. d ska jag lära dig hur man ritar en dj, eller var det massör? kram så länge

3:34 PM  
Blogger den blyga said...

Varför ska vi glömma Rio-Kalle?
Undrande helsingborgare m.ä.

5:52 PM  
Blogger Ica said...

Tess- jag sköter ingenting. jag fick dem isatta och nu tvättar jag dem som vanligt och försöker glömma dem när jag ska sova eftersom de sticker rakt in i huvudet. Jag hade dem till midjan i torsdags men nu är de bara som när jag var hemma sist. Jo, jag hoppas komma upp runt den 14:e nov. Hoppas på välkommen-hem-fest. hihi- ser fram mot ritkunskaperna.

Blygis: För jag förespråkar hellre Ravelli än Rio-Kalle. Kalle var bra, men uppfyller inte samtliga kvalitér som krävs för min respektfulla analys ;)

12:28 AM  

Post a Comment

<< Home