Monday, February 12, 2007

Och på söndagen vilade han...

Uppstigande klockan 5:30 efter sänggående runt klockan 02:00. Massa minusgrader utanför fönstret. Söndag. Det hela kunde med andra ord börja mer skonsamt.
Efter promenad genom en helt folktom stad och väl framme vid samlingsplatsen fortsatte dagen med skonsamma nyheter: en magsjuk, en med träningsförbud, och en med personliga förhinder. Detta betyder för oss att inte en enda avbytare finns att tillgå när vi har en hel dag med matcher framför oss. Dessutom har vi en ny tjej med som aldrig spelat med oss och som aldrig spelat i seniorsammanhang.

Vi räknade raskt oss till ett av sveriges mest seriösa lag då vi körde vilse och sov som stenar på vägen till Norrköping. Väl där inledde vi dagens turnering med att skicka runt en godispåse som uppladdning. Första skadan fick jag stå för då jag skulle ut genom en tung dörr som det stod "tryck" på. Hela min trötta uppenbarelse orkade inte och jag bad Johanna om assistans. Hon var ovanligt samarbetsvillig och tryckte till. Icas huvud hängde inte rikigt med i trycket och for som en studsboll rakt in i dörren med pannan som stötdämpare. När de andra lagen värmde upp satt vi i en ring och diskuterade huruvida barn under fyra skulle få spela tv-spel längre än 20 minuter i sträck och mer än på helgerna. Snabbt gick vi igenom laguppställningen och då fick nya tjejen spela på kanten vilket betydde att en av våra kanter fick gå in som center. För första gången i hela sitt liv. Två spelare som aldrig spelat på sina positioner, två spelare som alltid bara blir utskrattade för att man helt enkelt inte kan sätta in något annat än en Mycket Rutinerad Spelare mellan dem. En spelare som är ständigt förvirrad och en spelare som faktiskt visste vad hon gjorde. Med andra ord hade vi underbara förutsättningar när vi gick in för match nummer 1, där motsåndarna gjorde sitt bästa för att serva ihjäl oss. Vi låg mest utspridda här och där, sprang ihop, missade servar och missade helt och hållet samtliga servemottagningar. Vi förlorade med trevliga 2-0 i set, och gick för att äta lite mer godis.

Det finns egentligen ingen tid för matpauser under volleybollturneringar, så givetvis fick vi snabbt göra oss i ordning för att döma. Två matcher samtidigt. Det är inte riktigt rättvist när det krävs MINST fyra spelare per match att döma, helst fler, och vi var sex stycken, sju med vår coach. Dessutom fick jag gå andredomare. Mycket trevligt. Vi började riktigt bra. Vid matchstart är vår sekreterare försvunnen och lagen står på varsin sida av planen, upställda och redo att börja. Efter cirka fem minuter ser jag sekreteraren väldigt långt borta och lungt och harmoniskt strosande. Ibland stannade hon för att beundra solskenet ute. Spelarna var vid måttligt gott humör när vi blåste igång. Ica gjorde bort sig flertalet gånger hysteriskt blåsa i visselpipan som hon inte hade i munnen eftersom hon tycker det känns ohygieniskt. Jag stod med andra ord och flåsade rakt ut i luften och hoppades på att spelet skulle brytas.

Resterande dagen gick som på räls. Vi vann samtliga matcher. Jag satte alla mina servar, utom givetvis en som skulle innebära att vi vann setet. Nu fick det avslutas med onödigt spännande 26-24 till oss. Efter att vi lärt oss att skrika högre än ett gäng fjortisar mitt i sin första fylla på vår nyblivna center att hon inte fick sno andra bollar än de som var hennes egna gick det bra. Hon flyttade sig till och med en gång så min snok fick sig en otrevlig påhälsning av en boll.

Vara sex spelare av sex möjliga och spela matcher non stop mellan 9:00-15:00 ger resultatet sex väldigt utpumpade människor. Vi agerade avlidna sengångare nere i omklädningsrummet trots att vi egentligen var rätt nöjda med att ha kommit tvåa i hela turneringen, efter laget som slog oss i inledningen. De vann samtliga sina matcher. Hade vi fått möta dem lite senare hade vi slagit dem. Det sa vi i alla fall till varandra.
Ica släckte sin sänglampa vid 20:34, och steg sedan upp 9:42. Ica är trött.

Uppdatering
Så befinner man sig som helt oskyldig bloggläsare när man på Mikes blogg blir utmanad att göra ännu en av dessa underbara listor.

A is for age: 24

B is for booze of choice: Öl. Livet kan inte vara nere med en öl.

C is for career: Nästa Celine Dion. Helt klart med min ljuvliga sångröst. Annars är jag rätt nöjd om jag får sno samtliga Liza Marklunds jobb inom en snar framtid.

D is for your dad’s name: Jan

E is for essential items to bring to a party: Min kapsylöppnarring. Den är en hit. Bra filmcitat är med ett måste, men det hänger allt på hur många gånger man utnyttjat sin ring och sådeles hur mycket man kommer ihåg.

F is for favourite song at the moment: Sådana frågor är elaka. Courage med Superchicks är bra. Och You don't know med Eminem och 50 cent.

G is for favourite game: Fotboll! No matter what.

H is for home town: Älmhult kan ju knappast räknas som en stad.

I is for instruments you play: Oja. Jag är en hejare på Kalle Johansson på piano. Hade även en lång men måttligt framgångsrik karriär på trumpet.

J is for jam or jelly you like: Nja. Men lingonsylt till spagetti och köttfärssås är ett måste.

K is for kids: Nej gud nej. Stackars ungar!

L is for living arrangements: Lägenhet i ghettot.

M is for mother’s name: Ulla

N is for name of your crush: Den som vet det kan ju vara så vänlig och delge mig det.

O is for overnight hospital stays: Oh jeez. Jag har ärligt talat ingen aning, men tillräckligt många för att jag inte ska behöva vara där fler gånger och känna saknad.

P is for phobias: Hehe. Mörker och äckliga saker. Som badrum och sånt.

Q is for quotes you like: Också en elak fråga, eftersom många människor säger så hysteriskt bra saker. D'oh! av Homer Simpson kanske.

R is for relationship that lasted the longest: Tja, beror ju på vilken sorts relation. Vänskapsrelation med Annapanna i 24 år är ganska länge. Förhållande i cirkus två och ett halvt år.

S is for sartorial style [ung; hur går du klädd]: Baggyjeans och hoodie.

T is for time you wake up: Alltid för tidigt om du frågar mitt sömnbehov.

U is for underwear: Jo, det känns väl ganska trevligt att ha.

V is for vegetables you love: Brysselkål, och broccoli. Var avocado en grönsak?

W is for weekend plans: Annapanna kommer och hälsar på.

X is for x-rays you’ve had: Hm, ben, fingrar, tår, fötter, lungor, rygg, tänder, knän och handled. Hm, det borde kanske vara allt? Det gäller både skelett- och magnetröntgen :P

Y is for yummy food you make: Som jag gör? Varma mackor? Näe, jag kan ju göra räk- och avocadopasta.

Z is for zodiac sign: Tvilling.

Å är åt dem du vill skicka listan vidare till: Hehe, som Mike sa: samtliga som läser detta kan ju känna sig träffade.

Ä är för älsklingstrend: Hoodie och baggyjeans. Det är alltid en trend i mina ögon. Och sneakers givetvis. Jag är hopplöst efter på trender, och av principskäl vägrar jag vissa. Som exempelvis kjol på byxor. Why?

Ö är för en önskan just nu: Massa pengar i min ekonomiska nuvarande kris skulle inte sitta helt fel.

3 Comments:

Blogger Unknown said...

oooh, copy-paste =) Är så glad att ha dig oxå. Puss!

7:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vi rockar och hade bestämt vunnit om vi hade fått spela en final mot var-de-nu-kom-ifrån. Pöss!

7:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nu har jag länkat till din blogg också!

9:48 PM  

Post a Comment

<< Home