Tuesday, February 20, 2007

Snön går bakåt och människan... nedåt?

När det kommer till väder kan man nog säga att jag kan uppfattas som en smula bitter människa. (Va? Ska hon börja blogga om vädret nu? Längre ner kan man väl inte komma?)
Dock är jag ett fan av väder i alla länder som är varma. Om jag skulle få välja på att aldrig mer äta choklad eller att bosätta mig i ett land där det är varmt varje dag skulle jag på allvar fundera på det länge. Men när vädret är som nu är jag lite bitter. Just att fanskapet är lika velig som jag är på systembolaget. Okej, först snöar det MASSOR. Sedan ligger det ett tag. Sedan ska det smältas ett par dagar. Ja, därefter måste det ju gvtvis frysa på igen så vi stackars cyklister slår ihjäl oss när vi ger oss ut. Som om inte detta vore nog ska det börja snöa och bli iskallt igen.

Eftersom jag frivilligt bosatt mig här uppe i Norrland får jag väl acceptera väderleken. Och tro det eller ej, men det kan jag, så länge det kan hålla sig stabilt ett tag. Det får väl vara så här kallt och snöigt om det ska envisas. Jag har långfillingar. Men, håll inte på att klafsa till det emellan.

Kära läsare. Anledningen till att jag just idag tar upp vädret är inte enbart för att gnälla. Nej, det är för att jag just nu studerar något jag aldrig sett förut (såvitt jag kan minnas): Det snöar uppåt! Vad är nyttan med detta? Okej att det snålblåser så öronen håller på att ramla av, men inte i katten blåser det uppåt. Det ser väldigt tjusigt ut när man sitter här och ser snöflingorna komma framsmygande nere vid förnsterbrädet för att sedan leta sig uppåt mot gardinerna. Kanske kan det vara så att nästa gång jag kollar ut och ser marken kommer den att vara fri från snö. Men... var tar snön vägen då?

En sak till jag funderat mycket på under mina stunder på cykeln är dessa busskurreklamer. När jag trampar på cykelbanan på vänster sida av vägen, alltså mot trafiken möter jag en busskur där det står på väggen mot mig "Är bussen inte här? Fortsätt gå.". Den gör reklam för något som främjar hälsan och uppmuntrar till motion. Vad jag då inte förstår är att kommer man från det hållet där skylten syns kommer man byta riktning när man väl hoppar på bussen och åka tillbaka igen. Om man då tar åt sig av uppmaningen kommer man ju då enbart att röra sig ännu längre bort från sitt mål. Skulle det inte vara bättre att sätta skylten på andra sidan så den åtminstone står i färdriktning. Men då skyms man å andra sidan om man står inne i kuren och chaffisen kanske missar en helt och framkallar då väldigt mycket mer gående än vad som var planerat. Jag tycker ändå att reklamen känns lite ogenomtänkt i sin placering.
Snö som dalar uppåt och människor som går på fel håll. Vart ska världen bli av?
Tack och lov att jag cyklar så jag inte behöver fortsätta gå i motsatt riktning än var jag är på väg.

4 Comments:

Blogger Vanja said...

Fin beskrivning av en märklig värld. Som vi dessutom lever i. Och alla dessa skyltar som man ska ta intryck av och förstå. Jag har tyvärr inte den du beskriver i min busskur. Där är det paradoxalt nog reklam för kaloririka dammsugare. Vad VILL dom??

Såg dessutom att många feltolkar skylten om att gå på andra sidan gatan vid vägarbeten. De tar nämligen livet av sig när de läser "Hänvisning till andra sidan"

12:51 PM  
Blogger Ica said...

Hahaha!! Stackarna. Man får akta sig att bli hänvisad till andra sidan.

12:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Locka med vad som helst, fresta mig med miljoner chokladkakor eller kronor. Spelar ingen roll. Finge jag välja bodde jag söder om Nice. Inte en meter mer norrut än så. Det här vädret är jag icke skapt för.

3:23 PM  
Blogger Ica said...

Christina: Jag kan inte annat än instämma. Detta väder är inte humant, och de första människorna som bosatte sig här måste vart väldigt håriga.

3:54 PM  

Post a Comment

<< Home