Saturday, March 10, 2007

Misstänkt på grund av fördomar?

Ja, vad ska man säga? Jag är sällan särskilt seriös i mina inlägg, och har inte för avsikt att vara det heller. Det finns redan så mycket allvar i världen. Men nu är för ovanlighetens skull en smula förvirrad, och tänkte att jag har ju så kloka läsare som kanske vet på råd.

Strax innan tre inatt blev Ica väckt av galna och höga röster ute på gatan. Detta är ju ghettot och en fredagsnatt så det bekymrade mig inte väsentligt mycket. Däremot började det bekymra mig när rösterna sedan flyttade in i min port. Nyfiken som jag är och med hjärtat en bit högre upp i halsen for jag naturligtvis upp till dörren och kikade ut. Jag trodde iskallt att jag trodde mig få se förövrarna trots att jag bor högst upp och oddsen då att de kliver in i en dörr innan min våning är avsevärt större. Icke då. Givetvis var det mina trevliga grannar, eller, min trevliga granne i sällskap med en man och en tjej. Just min granne roade sig med att spotta mot min dörr och skrika F*ck you!! Det gjorde han i och för sig med alla andra dörrar med och varierade sitt trevliga ordförråd mellan ovanstående och Mother f*ucker. Visst, detta störde mig. Jag har ingen lust att studsa mellan spottloskor på väg ner till min cykel. Andra mannen i sällskapet fann detta mycket roande och lät som två giraffer som höll på att kvävas. Detta var dock inte det som störde mest. Nej, det var tjejen. Just att hon ens var där. Min granne har arresterats för att anklagats för våldtäkt. Då kändes det inte alls bra att hon stod där ute med två dubbelt så stora grabbar.

I just det ögonblicket önskade jag att jag var en 120 kilo tung kroppsbyggande man som bara kunde knalla ut och be honom fara och flyga och få honom att torka upp sina loskor med skallen om så krävdes. Och eftersom jag är ungefär lika nyfiken som Hjördis, 82 med lägenheten full med katter, så vet jag med stor säkerhet att inga människor av kvinnligt kön besöker denna lägenhet dagtid trots att det kutas och bankas på dörrar där för jämnan.

Nu till saken: skulle jag ringt Securitas för detta. Min lilla hyresvärd tjatar ju jämt om att jag ska det, men då ringer de tillbaka efter 20 minuter och frågar om det fortfarande är oväsen, och då kommer de över på ett litet besök. Skulle jag då ljuga? Efter att de knallat in i lägenheten hörde jag ju inte av dem mer. Jag har ju egentligen inte en aning om vad de snackade om ute i trappen, eftersom jag har väldigt begränsade språkkunskaper när det kommer till afrikanska mål. De kanske pratade om att spela Super Mario Bros hela natten, eller att lägga pärlplattor, men det där med tjejens säkerhet störde mig ändå enormt. Jag skulle nog ringt ändå.

Nu när jag knallar ner till jobbet har jag väldigt god lust att lägga mig på deras ringklocka och lägga lite oprovocerade loskor genom brevinkastet. Tyvärr sviker modet även där.

5 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Mästerligt, Ica.

Kan du ringa till Securitas nu, alltså i efterskott? Jag vet inte vad det skulle kunna resultera i, men ... Hm.

Man lär ju barn att det egna handlandet får konsekvenser. Far man omkring och bär sig illa åt i en trappuppgång borde det föra med sig något. Vet dock inte vad.

9:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Men det ÄR ju svårt! Om man inte vet "säkert". Att andas aningar till polis eller säkerhetsbolag verkar inte ta som man från början hade tänkt ...
Kanske jag ändå skulle fråga nästa gång jag såg grannen om han möjligen vet vem som har spottat i farstun ...
Men å andra sidan ... vad vet jag? Som bor i ett radhusområde skapat för små söta barnfamiljer ;) Närmaste grannar är ett pensionerat par och en familj med två pyttesmå barn ... inte mycket som stör här då. Möjligen jag ...

1:06 PM  
Blogger Ica said...

Lotten: jag vet inte. Kanske, men jag tror ändå inte det. Tänkte fråga snubbarna på jobbet idag, men kom på att de inte dyker upp på lördagar,

Christina: Jag pratar inte med honom. Aldrig i livet. Dessutom är det oklart vem som egentligen är grannen. Det springer så många där.
Han pratar inte särskilt mycket svenska, och ärligt talat så tycker jag så illa om honom att jag bara blänger mördande när jag ser honom.

1:19 PM  
Blogger Översättarhelena said...

Du skulle absolut ha ringt Securitas och gärna ljugit om det behövdes. Om de hade kommit dit lite senare så hade de ju ändå sett spottloskorna. Så här efteråt måste du ju ringa hyresvärden och berätta precis vad som har hänt.

4:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fy katten. Det där väcker obehagliga minnen av när jag själv bodde "in da hood" på sydligaste Söder i Helsingborg, en halv spottloska från nattklubben som Bandidos sköt granater på. Högröstad gubbe som bankar på dörren mitt i natten och ber att få komma in och låna telefonen eller inbrott i vårt eget förråd - live, medan vi satt och lyssnade med bara golvet emellan. Såna grejer hände, och det var med lättnad vi flyttade.
Nästa gång tycker jag du ska ringa Tre Lingon direkt. Hyresvärden betalar säkert för att de ska hålla koll, och bara att deras bil står på gatan brukar skapa ett visst lugn.

5:01 PM  

Post a Comment

<< Home