Tuesday, March 06, 2007

"Och här får du tio öre för att du skrivit en bok"

Bokreor hör till årets absoluta höjdpunkter. Det vet jag inte hur många gånger jag har tjatat om. Idag har jag vart på en bokrea som hette duga. Där såldes det pocketböcker och jag införskaffade fem stycken böcker till den underbara summan 10 riksdaler. Sedan när jag knallade ut med fem böcker som jag egentligen inte alls behövde kom jag att tänka på en sak. Vilken hemsk grej. Du har skrivit en bok. Du har lagt ner väldigt mycket tid, tankar, känslor och arga utbrott på att få ihop en bok att nå ut till omvärlden med. Sedan säljs den för två kronor. I och för sig betyder det ju att besto fler personer kan ta del av ditt skrivna alster, men å andra sidan måste det ju kännas lite som att "jaha, var det inte värt mer än så här?". Man får ju inte ut särskilt mycket pengar per bok man säljer som författare, och hur mycket man får ut av två kronor vill jag nog inte ens veta. Själv tyckte jag lite synd om författarna vars böcker jag nu bar hem då jag hade betalt så skamligt lite för det de åstakommit. Troligtvis får de dessutom ligga på golvet och samla damm en ganska lång tid tills jag dels införskaffat en ny bokhylla då de tre övriga är smockfulla, och dels har samvete och tid nog att insupa skönlitteratur. Ska jag tycka synd om författarna, eller ska jag enbart glädjas åt att jag för en gångs skull kunde köpa böcker utan något som helst dåligt samvete just för min egen ekonomi?

Jag har haft många bokrelaterade frågor idag. Just när jag sitter på jobbet funderar jag på om flertalet studenter har mödrar som plockar upp efter dem, eller om de helt enkelt inte vill avslöja att de inte kan alfabetet. Innan stängning om allt gått som det ska under kvällen ska man hunnit knalla ut med fyra bokvagnar. Man har ofta en halv vagn med sig tillbaka av hopsamlade böcker som legat och drällt överallt. Dessa måste vi samla in, eftersom vi inte vet om någon lånat den och glömt den, eller om de bara har använt den under sin bibblovistelse. Vi återlämnar böckerna och får sedan sätta dem i bokvagnen igen. Enbart på grund av att folk inte kan ha ordningsförmåga nog att ställa tillbaka böckerna på sin plats.

Bloggidé för morgondagen är redan klart. Måste bara smältas lite och jag måste komma fram till om det är smickrande eller om jag bör gråta. Det är klart, om folk såg till magrutor och biceps så. Tyvärr tror jag inte att så är fallet.

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Ja du, hur ska man ställa sig till det faktum att nåns ord säljs så billigt? Jag förstår din kluvenhet.

11:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej honey :) Du är kullad!

12:36 PM  

Post a Comment

<< Home