Wednesday, June 06, 2007

- Hands!! - Straff! Mål? Okej då.

Vilken match! Jag är helt knäsvag. Jag är lycklig. Jag är en smula euforisk. Jag buade vid ett beslut på slutet. Jag fick ingen öl i skon.

Det måste sägas att Sverige har startat de senaste matcherna med en glöd och ett tempo som inte skådats sedan 1994, möjligtvis 2002 då de hade några ordentliga pärlor. Jag älskar svenska landslaget som det ser ut nu. Rosenberg skötte sig alldeles utmärkt även om jag hellre sett Elmander så gjorde hans ersättare en utomordentlig match. Dock var han väl en smula osynlig om man jämför med de andra. Men han fick göra ett mål. I mitt tycke var det visserligen solklar offside, men va katten.

Ljungberg fick åtminstone 90 % av alla frisparkar med sig. Jag har länge funderat på det. Varför är det alltid Ljungberg som totalmosas? Han får alltid flest frisparkar, och det beror ju inte enbart på talang: han blir ju verkligen alltid hett uppvaktad om man nu ska se det som något dåligt. Han är alltid den enda som kan grunda morgondagens energiintag enbart med gräs. Han kommer ändå sällan för sent in i närkamperna, och han är inte mer fysisk än någon annan. Kan det vara för han är Calvin Klein-modell och snygg? Är det möjligtvis en smula fjolligt i mansvärlden på fotbollsplanen? Jag har tyvärr inga bättre alternativ.

Tillbaka till matchen så började den ju något segt, men kom snabbt igång vid 1-0 till Sverige. Jag såg dock aldrig nätet röra sig, och Ljungberg som var närmast kameran såg ju inte nämnvärt glad ut, så jag vågade inte börja tjoa förrän man såg övriga grabbgänget stå och kramas och Allbäck är skyldig till smygmålet. Övriga mål var enbart snygga, om än något underliga. Mellberg nätar 3-0 med fossingen vilket inte bara gör honom snygg utran också utomordentligt cool, och Svensson gör 2-0 stenhårt. Han som ser så snäll ut.
Alexandersson gjorde sin hundrade landskamp. Man måste vara ganska bra för att bli uttagen att få spela i landslaget hundra gånger. Det ska jag göra i nästa liv. Hur många hade Ravelli nu igen?

Skummast mål var ändå det sista. Även detta var av Allbäcks. Bollen tog på en islänsk försvarare och egentligen var det solklar straff. Kommentatorerna säger att domaren blåser frispark. Ica lyfter på ögonbrynet åt det skumma beslutet och då gör Albäcks mål inför ett mycket stillastånde islänskt landslag. Jag kan dock förstå islänningarnas förvirring. Domaren gör tecken för hands och borde därmed blåsa. Om han ska teckna att den var ofrivillig borde han vara en smula mer tydlig. Var svenskarna egentligen fick bollen är för mig oklart. Islänningarna måste trott det var straff och då känns det ju egentligen hugget som tuggat om det blev mål eller inte. Lite väl nonchalant av Allbäck men mest roande, även om jag i vanlig ordning inte kan göra annat än lida med målisen.

Så var det det där inhoppet med. Jag vill inte egentligen. Jag är så glad nu, och jag är aldrig särskilt neutral när det gäller Zlatan, tyvärr eftersom det gör skrivandet mer trovärdigt.

Dock måste jag säga att tempot i spelet sjönk när han kom in. Jag vet inte om det svenska laget har sådan tillit till honom eller vad det är. Han slog en snygg pass, men det kände jag var allt. Okej, han fick inte speltid nog att kunna utföra ett hästjobb, men att lägga sig ner i straffområdet i slutminuterna och inte arsla sig upp när det trots allt är sina egna fötter han snubblar på är dåligt. Matchen hade ett högt tempo, och då funkar inte sådana läggningar. För att inte såga totalt slutar jag där. Det blir inte rättvist i alla fall vid så liten speltid, men jag står fortfarande fast vid min åsikt gällande honom.

Isaksson fick en ganska lugn match även om han i tio minuter fick en lite svettig period som ledde till åtminstone två snygga ingripanden. Han ville dock uppenbarligen skaffa lite spänning i matchen när han höll på att sumpa bort en toklätt boll i vid knappa kvarten kvar.

Nåväl. Vi vann med 5-0. Vi borde nu leda gruppen enligt mina beräkningar. Vi möter Danmark i nästa match i september och nu tas ett välförtjänat sommarlov. På Sveriges nationaldag och allt.

För den som har en tumme över imorgon klockan 9:00 kan ni väl hålla den för mig och Majsan då vi ska upp och presentera vår uppsats.

4 Comments:

Blogger Moggelito said...

Heja Ica! I wish U luck.. =)

Solen skiner på oss idag oxå. ..och vissa av oss skall vara ute på ekängen med skolan hela dagen. Tänk om man kanske får lite färg på sig..


Som du vet..så tycker inte jag riktigt likadant om Mr Z som du, men han gjorde väl inte in bästa landskamp igår. Så mkt kan jag ge dig. Nu skall jag ut i solen, vi höres.

7:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Apropå det här med att Ljungberg alltid totalmosas: Vännen J tittade oförstående på mig när jag sa "varför ska dom alltid vara på honom?". Han påstår att det är givet, klart man går i närkamp med den snyggaste killen...

8:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för gårdagen, det var trevligt att sitta ute och skratta, jubla och bua lite i andra vänners (väns) sällskap :) Hoppas det går bra idag nu då, kan hända att du redan är klar... Men jag tvivlar inte på dig och Maja inte! Pöss!

9:55 AM  
Blogger Ica said...

mogge: Näe, han gjorde ingen bra landskamp igår.

ewa: Fint. Då vet vi ju varför. Hypotesen stämmer alltså.

johanna: Tack själv. Mycket trevlig kväll. Ses imån :)

11:41 AM  

Post a Comment

<< Home