Sunday, October 14, 2007

En nästanhimmel i choklad

Folk som känner mig vet att om man nämner ordet choklad i min närhet är risken stor att jag blir frånvarande och börjar dregla. Fick jag välja evigt liv utan choklad eller väldigt tidsbegränsat liv med choklad hade jag vart tvungen att överväga en längre tid.

Därför kan man utan att överdriva säga att jag var i min nästanhimmel igår. Att den enbart får ordet nästan var alla människor som precis som jag verkade hagalna efter choklad och vägrade låta någon annan komma emellan dem och chokladen.

Denna helgen har nämligen Nordiska museet anordnat årets chokladfestival och jag kunde knappt sova under natten innan. Ungefär som en fyraåring natten innan julafton. Emily och jag kom efter några smärre felkörningar rakt fram till museet och hittade efter mina stöttande repliker som "Kör runt fort som fan" faktiskt en riktigt bra parkeringsplats. Eftersom vi inte skulle avlida i chokladfrossa väl inne grundade vi dagen med varsin rejäl räkmacka.

Sedan kom dagens lilla minustecken. Det var nämligen inte bara termometern som visade minus. Det var en kö fram till ingången som var på sisådär 200 meter. Framför mig såg jag min debut på Gekås för lite drygt tio år sedan då mor och bror köade i fyra timmar, medan jag, Åsa och Lotta smet före i kön och behövde "bara" köa två. Mellan ett gäng tyskar och ett gäng engelskmän ställde sig jag och Emily och började huttra. Dock var mina hemska tankar inte besannade då vi enbart behövde köa sisådär 10 minuter innan vi släpptes in.

Så här lååååång var kön
Därefter säger jag två saker: människor (80% kvinnor på ett ungefär) och choklad. I början gick det aningen segt. Vi försökte armbåga oss framåt men hindrades av priser, något överviktiga damer och brist på provsmakning och undrade vad vi egentligen gett oss in på. Dock fann vi snabbt en mycket bra taktik. De stånd där människorna lämnade sin plats frenetiskt tuggande armbågade vi oss in. Där fanns med 100% säkerhet provsmakning. Överallt låg det praliner med skumma smaker och i skumma färger. Lakritschoklad, chilichoklad, limechoklad, blåbärschoklad och whiskeychoklad. För att inte tala om all choklad med kakaohalt över det normala. Det både drogs ihop i munnen och började damma.

Ändå trivdes jag bra i min nästanhimmel. Vid en period byttes det snarare till lite sydligare regioner då vi hittade ett chokladstånd där pralinerna faktiskt bara kostade fem kronor styck. Det var som underklädesavdeliningen i Ullared. Alla slogs och armbågades för att komma fram, och Ica som avskyr sådant började sakta svettas i sin höstjacka som dessutom inte är menad för inomhusbruk. Väl framme vid bordet fick tjejen som sålde skrika högt åt folk att sluta trängas eftersom hennes bord höll på att välta. Man skulle kunna tro att sveriges alla pms-människor med chokladbegär befann sig på samma ställe. Och en kille med en träningsväska modell jätte på ryggen. Han tog upp plats för tre människor och knockade mig två gånger när han vred sig för att hitta sina kompisar. Chokladen kunde dock tillslut inhandlas.

De färgglada kreationerna kostade 30:- styck

Relativt fort var både jag och Emily panka och då satte det smålänska sinnet in. Vi gick från ställe till ställe enbart för att äta. Köpa hade vi ju ändå inte råd med. Efter två timmar i nästanhimlen vankade båda smålänningarna ut med varsin hand på magen och lovade varandra att köra riktigt försiktigt hem för att inga olyckor skulle ske samt att lunch denna dag var något väldigt onödigt.

Mitt drömscenario: ett samhälle i choklad

15 Comments:

Blogger Heléne Eriksson said...

Klockan är kvar över nio på morgonen och på grund av ditt inlägg sitter jag och knaprar på choklad. Känner mig väääldigt nyttig..inte.



Psst...du har stavat "denna" med ett n och "lilla" med tre l.

9:17 AM  
Blogger Ica said...

heléne- du hade ju choklad i närheten. Det var väl ändå tur? Nyttig? Vad är det?

Hihi, tack för stavningen. Jag korrade samtidigt som mamma satt och blurrade i telefonen med mig. Det blev visst för mycket.

10:51 AM  
Blogger Jessica said...

Usch, jag hatar dig ;) ;). Jag har alltid velat gå men en dag och så verkar det alltid krocka eller hända något som gör det omöjligt.

det finns ett litet trevligt chocolaterie här. Man får alltid smakprov på nya praliner när man stiger innanför dörren.

2:31 PM  
Blogger Ica said...

jessika- hata mig är väl ändå lite otrevligt? Här i stan får man minsann inte provsmaka någonstans.

2:45 PM  
Blogger masjävel said...

Kanske ska ta upp godisätandet igen efter att ha hållt mig ifrån det sedan i somras.. ja just ja vid speciella tillfällen får jag äta ;)

5:53 PM  
Blogger Ica said...

masjävel- alla tillfällen är speciella tillfällen. Vilket tillfälla är liksom inte speciellt när man delar det med choklad.

6:00 PM  
Blogger Jessica said...

Okej då, du bor ju ändå i mörkaste småland typ ;).

Man kan köpa hemskt trevliga chokladkakor i den där affären också så snart är det kanske jag som är avskydd ;)?
Vad gör en dag på en chokladfestival liksom när man kan få tag i choklad och bra praliner varje dag om man så vill?

8:59 PM  
Blogger Jessica said...

Om du kan någon gång så är Taxinge slotts julmarknad värt ett besök (den är i november). Där brukar det finnas, bortsett från en massa julgrejer av hög kvalitet, en hel del mat, däribland, yes, CHOKLAD!

9:02 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Ica- Humpf..egentligen borde jag inte ens vara tillåten att använda ordet "nyttig" med tanke på min livsstrategi.

9:25 PM  
Blogger Ica said...

jessika- Neje, jag bor inte i mörkaste Småland. Jag bara befinner mig där ibland.

Nej, ärligt talat är jag nöjd att marabou finns i närheten. Praliner i all ära, men inget slår schweizernöt. Det är mest kul med en chokladfestival med frossa. Fanns de tillgänliga varje dag vore det ju inte skoj.

heléne- nyttig är ett dumt ord, och du framförallt behöver nog nite oroa dig. håll dig du till att undvika inta sånt du är allergiska mot och det räcker.

8:26 AM  
Blogger Jessica said...

Alltså, nu håller jag ju på att linda in mig i så många trådar att det blir krångligt men såhär. Choklad lindrar i stort sett allt. Att ha ett chocolaterie i stan är väldigt trevligt.
Och jag har aldrig varit i Ullared.

1:59 PM  
Blogger Ica said...

hmm. ja, jag kan tänka mig det, men dyrt i längden.

2:34 PM  
Blogger M said...

Hej, hej! Vad gäller choklad måste jag därmed bestämt avråda från seriös chokladprovning. En sådan där man tar ett gram mörk choklad från en liten ö utanför Peru, och försöker ange alla smaker (jag känner... ekträ... ryska mandlar osv).

Efter att ha gjort detta i en timme bad provledaren oss att stoppa en hel bit marabou i munnen.

Och det var, hemska tanke, inte längre gott! Som att stoppa en sockermarinerad sockerbit i munnen :)

4:35 PM  
Blogger Ica said...

mattias-shit. ska inte inträffa

6:18 PM  
Blogger Jessica said...

Jo, det blir så när man har varit på chokladprovning. Jag kan dock meddela att jag äter såväl mintchoko som plopp. Vill man begränsa intaget så är mörk choklad bäst för då orkar man bara några rutor innan man är nöjd.
När jag har råd, märk betoningen på har och råd, så köper jag ibland valrhonas mjölkchoklad. Dyrt som attan som gott.
Fast jag äter ändå mina budgetvarianter då och då.

8:12 PM  

Post a Comment

<< Home