Sunday, April 06, 2008

Fotbollsmissnöje och handbollsmagsår

Damallsvenskan börjar idag. Hur många vet det? Ja, som ni förstår kommer detta bli ett Ica-är-irriterad-över-diskrimineringen-av-damfotboll-inlägg.

Strunt samma. Idag är det preimär. Rutinerade och vinsttippade Djurgården möter nykomlingarna Kristianstads DFF. Det laget har man ju mött ett par gånger, vunnit desto färre. Snarare aldrig skulle jag väl tippa på. Jag minns flertalet mål jag släppt in mot de damerna. Nu är dock så inte fallet. De har sin allsvenska premiär idag. Och trots att jag sitter uppe i Norrland vill jag se matchen då en av mina forna lagkompisar och dessutom nära vän i form av Frida P spelar. Går det dock för sig? Nej, eftersom tv inte sänder matchen. Jag kan förstå att tv inte satsar på de nya lagen, men det är ju Djurgården också för bövelen.

Herrallsvenskan hade preimär förra helgen. Det sändes minsann. Första dammatchen som kommer sändas på tv är 19 maj. Varan detta? Alltså, alla mängder av sportkanaler och andra kanaler vi har kan väl nån offra sig under helgtid? Eller? Snälla? Kan vi visa kassa Alla älskar Raymond och Fran i dubbelavsnitt och för att inte tala om alla rysningsframkallande ordleksprogram som Capish och Momento under lördagar och söndagar kan man väl likagärna få se lite bolltrollande?

Jag vet dock att många andras favvosporter inte visas alls, men jag måste ändå få gnälla lite. Just eftersom skillnaden ligger så väldigt mellan dam- och herrprestationer. Därför får jag helt enkelt offra min söndag på att promenera en sväng, bli bättre på att teckna en katt eller varför inte en häst och se underbara Night at the Roxbury. Det får väl duga som ersättning. Men det är under protest. Jag vill se fotboll!


Jaja, ni får la duga
Uppdatering
Istället för fotboll så hamnade jag i handbollen istället. Den sista och avgörande matchen mellan Hammarby och GUIF. Och jag måste erkänna att det här är magsårsframkallande. Då jag inte ens är särskilt intresserad av handboll, men man får väl stötta sitt "hemmalag". På detta så kan jag berätta att i första halvlek låg GUIF under med 14-4. De hade tio bollar att plocka upp. Nu i andra har de släppt in EN boll hittills och nu står det plötsligt 18-17. Det är ganska cool tycker jag.
Och nu är det kvitterat. De gör ett mål i minuten ju. Tyvärr vet jag inte ens hur långa halvlekarna är i handboll, så jag har ingen aning hur länge jag måste sitta här på nålar. Okej, ännu coolare: nu leder GUIF med 18-19.
På detta har vi en målis som både är söt och jäkligt duktig. I mitt tycke är handbollskillar lite som volleybollsnubbar: långa, rangliga och ja... inte så mycket mer, och jag håller fast vid det, för målvakterna tillhör en annan liga. Kanske ska googla på honom.
20 lika och nu är det straff för Hammarby. Dumt. Men vår målis räddar. Ska helt klart googla.
Uppdatering igen
Fyra sekunder kvar. Attans. Där åkte stackars GUIF ut. De var så förbenat bra. Så orättvist.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

du får satsa på att bli sportkommentator ser jag det!

*kram*

6:50 PM  
Blogger Ica said...

I knoooow :D

12:46 PM  

Post a Comment

<< Home