Saturday, May 03, 2008

Promotar 1318.se

Egentligen borde jag berätta om vårt valborgsfirande där grillen blev regnskadad och intagadet av mat fick ske på golvet inomhus. Eller kanske om när jag och Heléne dagen efter gjorde en Lotten och smög omkring i det övergivna huset i närheten och knäppte bilder. Av skrytskäl kan jag också berätta om hur jag och Johanna utklassade våra motståndare i sällskapsspelet "Värsta språket". Efter tre solklara vinster på raken tyckte vi att de övriga förnedrat sig tillräckligt. Egentligen borde jag berätta om förra veckans medlemsfest där jag och mina tre vänner var de enda på hela stället som var utklädda.

Dock är det inget av det jag nu ska berätta om, för jag ska promota en sajt. Egentligen känns det lite suspekt eftersom jag inte är förälder och den enda erfarenheten jag har av tonåringar är att jag själv vart en. Men nu har jag testkört sajten och upphovsmännen och jag är helt övertygad om att det är en sajt som behövs, och som är himla bra att den kommer att finnas.

Den femte maj (på måndag) drar 1318.se igång. Det är en sajt för tonårsföräldrar men även för tonåringarna själva. Det tog dock ett tag innan det blev möjligt eftersom jag som är född 1982 inte ens fick registrera mig då jag ansågs för ung, men nu är det ändrat och därmed fritt fram för fler åldersgrupper att ta del av all information.

Sidan innehåller info om kropp & själ, kompisar, prylar, utbildning, alkohol, familjen, moppe, ekonomi och så vidare. Det är utbildade människor inom samtliga kategorier som sitter och plinkar på tangeterna och svarar på frågor. Ja, sen finns det då mindre utbildade människor som hänger i forumet då där alla får skriva frågor och svar, men det betyder ju inte att tipsen och tankarna är sämre för det.

Sajten innehåller viktig fakta som enligt min åsikt och tro kommer att vara värdefull både för ungdomarna och deras föräldrar. Jag kan själv tänka att ensamstående föräldrar som kanske inte kan, eller vill, bolla om känsliga ämnen med sin närhet kan få möjlighet här. Själv tycker jag det är roligt att snoka runt där av både nostalgiska och nyfikna skäl. Hur mycket tonåringar får i månadspeng nu är ju hutlöst. Själv minns jag när jag fick tio kronor i veckan. Det var tider det, eller när jag tyckte jag var smart och bytte till månadspeng och fick då 100:-. Det var ju några år senare än den där tian, men det var ändå inte vid en tidpunkt i livet då jag kunde hålla i pengar. Idag är jag rena Joakim Von Anka(ja, enbart gällande snålhet, inte gällande mängden pengar) om man jämför med då.

Trots all information som sajten innehåller känner man inte att man skrivs på näsan. Det är inte heller någon moral att gå med pekpinnar och få förlädrar att enbart bestämma och fatta alla beslut åt sina barn.

Mina läsare på bloggen är nog inte i majoritet varken tonåringar eller föräldrar till sådana, utan mer mellan 20-30 bast och finns det kottar i bilden är det största problemet med dem att få dem att äta utan att dränka hela köket eller att skola in dem på dagis, men vem vet, någon vilse stackars tonåring/förälder till tonåring sitter där ute och villrådigt läser min blogg. Då kan jag bara säga: besök http://www.1318.se/ på måndag.

Tänk om man kunde få betalt för sånt här istället för önskemål från upphovskvinnan att man ska cykla omkull.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hahaha! Sötaste Ica :) Tack du är bäst när du inte cyklar omkull ;)

3:07 PM  
Blogger Ica said...

hrmf, jag cyklar ju så sällan omkull ju.

4:43 PM  
Blogger Johanna said...

Psst.. spelet var inte "Värsta språket" utan "Med andra ord"... :)

10:39 AM  
Blogger Ica said...

Ahaaaa. Okej.

3:50 PM  

Post a Comment

<< Home