Monday, October 27, 2008

Hur man uppvaktar far, för den händiga

Som ni läst innan har jag vart ute och härjat på konstigheter gällande min nya skrivarkarriär i bostadsbilagan för lokaltidningen i staden. Alla har hittills vart riktigt roande bland energilampor, dreglande hundar(och katter), glassar, växter och miljöfreaks, men den här artikeln tar priset helt klart. Jag har skrivit om lustiga huset förr. Två gånger till och med tror jag. För er som inte orkar läsa kan jag säga att det är en gammal affär som nu är bebott av två vuxna med fem barn. Och det mesta är kaos. Om än organiserat sådant. Idag lyckades jag dock med det jag trodde var omöjligt: Göra stället ännu mer kaotiskt.

Då Farsdag är på ingång ska jag naturligtvis skriva en artikel om detta. Och dessutom ska artikeln vara om händigt folk. Min hjärna satte ihop detta till att vi skulle pyssla ihop egna presenter med hjälp av barn. Med andra ord tog jag Heléne(som är pysseldrottning i min vänkrets) under armen och begav mig till Lustiga huset där de utan större svårigheter samlat ihop sex kottar (och två vuxna) för pyssel.

Det hela tedde sig någonting likt det här:
- Sigge, kan du göra en papperstyngd?
- Neeeeej, jag vill göra muggen.
Sigge får därmed i uppdrag att måla en kaffekopp lite tjusigt till sin far.
- Neej, jag vill inte ha de färgerna. Jag vill ha de där!
- Men de fäster inte där.
- Men grön är min favorit.
- Neeeej Sigge, du ska inte måla I koppen, bara på utsidan.
Tillslut fick vi en väldigt fin kopp. På både ut och insidan.

Under tiden hann Lotten göra ett snyggt glasunderlägg med mönstret av en basketboll, och även en papperstyngd med samma utseende. Det tog ungefär tre sekunder innan hon tappade sin mobil mitt ner i glittermassan och orangefärgen. Vem blev förvånad? Nej, just det. Strax därefter tappade Oskar en pensel och jag en vit sten mitt i Moas fina glittertext på ett farsdagskort. Ida får ligga på golvet och dekorera en t-shirt. Hur det nu gick till låg det plötsligt en glitterburk uppochner mitt på tröjan. Direkt ramlade Sigge ner från soffan och råkade landa på Isabelle som fick se sin t-shirt bli vackert mönstrad av svart textilfärg som hamnade i vägen för Sigges fot i fallet. Men kreativ som hon var så löstes det. Oskar skulle måla grönfärg och märkte till sin förtjusning att tuben med min oöppnade färg enbart bestod av en grön klump och resten var pulver.
En glittrig mobil med rätt basketbollnyans

Som att inte detta vore nog dök det ju sedan upp en fotograf som skulle föreviga detta. Då fick kottarna leka fotomodeller. Ida fick le med tandställning. Erik tog allt på enormt allvar(inte alls) och gjorde ett bokmärke i garn samtidigt som hans leende kunde slå Julia Roberts i bredd. Isabelle fick hot om att hennes lugg skulle kapas. Moa försökte få in sin drake på varje bild och Sigge snubblade över det mesta som tillhörde fotografen och kostade en massa pengar.
Sigge lyckades med att vara konstnärlig överallt

När jag och Heléne cyklade hem kom vi på att vi inte lackat något som behövde ett lacklager för att fungera dugligt. Jaja, man kan ju inte tänka på allt.

4 Comments:

Blogger Heléne Eriksson said...

Helt underbart!

Det var glitter i hela påsen när jag kom hem. Nu är det glitter på hela mitt golv. Det är jättefint!

/Pysseldrottningen

10:10 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Isabelles tålamod när Sigge trillade omkull svart färg överallt tycker jag nog var bäst.

För övrigt måste jag ha torkat mobilen osynlig, för den står inte att finna nu.

11:31 PM  
Blogger Ica said...

heléne- glitter är fint :)

Lotten- Ja, Isabelle var oslagbar. Ett tips är att man ringer upp mobben så brukar den gå att finna.

8:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mijöfreaks.

Hrmf!!

3:52 PM  

Post a Comment

<< Home