Tuesday, December 29, 2009

Årets ord och lista

Min extremtstora bloggbrist skyller jag nu härmed helt ogenerat på att jag bloggar varje dag på jobbet. Jag blir utbloggad med andra ord. Apropå ord var det ett ämne vi idag samtalade om på radion. Årets ord är åter utsedda och bland dem fanns "nödlandning", "coach", "salamat", "bonus" och en massa buisnessrelaterade ord. Personligen tycker jag att de är återkommande wildcards. Kan man inte tycka att årets ord ska vara splirrans nya? Min kollega tyckte att "svin" borde vara årets ord. Detta baserade han på den stora snackisen om svininfluensan, som visst aldrig verkar gå över, samt att det för en dryg månad sen upptäcktes att våra svenska grisar knaprar på varandra i sina små spiltor och uppenbarligen mår dåligt (och hur moraliskt dåligt mådde vi av detta? Inför jul såldes sju miljoner kilo julskinka. Räkna bort spädbarn utan tänder, pensionärer utan tänder, muslimer utan grisar på menyn, vegetarianer med tofu som sällskap och övriga icke-köttätare så lär det ju bli i snitt ett kilo per person! Shit. Vi som aldrig mer skulle äta julskinka). Jag kände mig som världens roligaste människa där jag dessutom förväntade mig en trumvirvel när jag la in Tiger Woods i kategorin och vips blev verkligen "svin" årets ord. Vilka sensationer: en influensa, hungriga grisar och ett gift golfproffs som är otrogen.

Jag tycker att årets ord är "unlike" (och "like"), eller "ogilla" (och "unlike") då, i sann facebookstil. Tycker man något är bra klickar man bara i "like" och ändrar man sig får man spasmer på "unlike". Kan vi få det enklare i livet? Man behöver inte ens skriva eller säga en åsikt. Man bara väljer att gilla eller inte gilla. Ungefär som en status beskriver " X X:sson: står i drivor med snö med miljoner minusgrader i näsan och glädjeskriker" kan man om och om igen trycka på "unlike" tills man känner en inre frid.

Halva grejen med att blogga brukar ju också vara att man när som helst kan gå tillbaka och se vad man egentligen sysslade med i juni 2005 (jag satt och skrev mitt allra första blogginlägg på midsommardagen efter att ha spenderat en vecka i Egypten med Fjant.). Vissa ambitiösa vänner skriver årskrönikor. Själv brukar jag inte riktigt ha det tålamodet att analysera kalendrar och det förflutna, men en liten lista över det gångna året kan man ju i alla fall bjuda på:

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Klart att jag gjorde.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Hm, bra fråga. De försvann någonstans i en snödriva första januari i år. Lyckligt förträngda.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Oja, massvis =)

4. Dog någon som stod dig nära?
Jepp

5. Vilka länder besökte du?
Hehe, var ju på Mallis med mamsen. Spenderade en brudweekend i Oslo och lirade volleyboll på Åland.

6. Är det något du saknar från år 2009 som du vill ha år 2010?
Massa saker. Ett fast heltidsjobb vore trevligt, och mer pengar, men får man sen även välja skulle en prenumeration på Nemi, mikrovågugnstofflor, en bil och en intakt soffa förgylla min vardag en aning.

7. Vilket datum från 2009 kommer du alltid att minnas?
Grejen är väl den att man sällan minns just datum typ "Idag den 25:e september snöt jag ut världens största snorkråka" utan man minns väl snarare dagar. Får väl säga att jag minns den 8:e juni i så fall. Sin födelsedag brukar ju kommas ihåg på ett eller annat sätt.

8. Vad var din största framgång 2009?
Haha, min extrema nyupptäckta talang för radioprat? Äsch, mina framgångar står ju ständigt på rad och det går inte ens att minnas alla. Min nya ödmjuka sida kanske. Och min förmåga att aldrig mer säga något ironiskt.

9. Största misstaget?
Skulle jag? Någonsin? Cykla på isgata, utmana brevbärare i armbrytning, köra 130 på 70-väg, fly från polisen på cykel, spela volleyboll i två heldagar med 39 graders feber och på detta dessutom springa rundor på Liseberg, trampa på en medspelare när jag landar efter ett hopp, tro att läkarvården kan fixa allt, heja helhjärtat på Sverige i fotboll, somna i solen, börja läsa "Den lille vännen", dela tomater med en slaktarkniv och skrubba badkaret med för hög intensitat. Ja, det måste väl vara allt? Annars finns det säkert en och annan vänlig själ som kan påminna mig om fler.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej nej, jag är ju aldrig sjuk (Va? Skrev jag högre upp att jag lagt av med ironi?). Jag har både varit sjuk och skadat mig, precis som alla andra år. Det år det INTE sker kommer jag förmodligen att ta nobelpriset i kemi. Så stor är sannolikheten.

11. Bästa köpet?
Bokmässan inkluderar alltid bra köp. Får man räkna andras köp? Då var inhandlingen av duntäcket som jag fick i födelsedagspresent ett MYCKET bra köp. Och om man får kalla en tatuering ett köp.


12. Vad spenderade du mest pengar på?
Cola zero antagligen, eller möjligtvis böcker. Det går nog på jämt ut. Tragiskt nog.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
En massa saker. Människor mest. Och en och annan hund. Kanske en sol också.

14. Vilka sånger kommer alltid påminna dig om 2009?
Hahaha! Självklart Halo av Beyoncé. Allt som spelas dagligen på Morronskiftet. Pinks Funhouse, Black eyed peas med A good night. Tyvärr kommer väl Winnerbäcks Jag får liksom ingen ordning säkert att peta sig in och stanna i något hjärnveck någonstans.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jämfört med alla tidigare 26 år? Ja, världens sorgligaste år har det ju inte varit, så gladare.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Tjänat pengar.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Haft feber och drömt.

18. Hur tillbringade du julen?
Inledde med att sända radio under förmiddagen. Spenderade Kalle Anka-tiden på ett tåg till Småland. Anlände till Småland där det åts mat och delades ut julklappar med mor, bror, moster, morbror och hund.

19. Blev du kär i år?
Äsch, vad är det?

20. Hur många one night stands?
Men hallå! Detta är en barntillåten blogg. Eller, det skulle aldrig ha hindrat mig förvisso, så jag formulerar om: detta är en blogg som mamma, släkt, bror, bästa vännens föräldar och kollegor läser.

21. Favoritprogram på TV?
Simpsons och Efterlyst

22. Bästa boken du läste i år?
Suck! Sällan kan man plocka bästa boken. Det är som att plocka bästa chokladbiten: Svårt! Men okej. "En flicka som kallas Alice" stod väl en våning högre än övriga.

23. Största musikaliska upptäckten?
Oj! Hjälp! Lady Gaga kanske kom 2009? Inte för jag upptäckt henne, men hon har släppt dansvänliga låtar. Nej, inga nya upptäckter. Jag är väldigt tråkig vad gäller att förnya mig inom musik. Men det är ju fortfarande två dagar kvar. Shoot!

24. Något du önskade dig och fick?
Här skulle man ju kunna vara djup och säga "Inre frid", men jag kör på en toppluva som det står Bad hair day på. Och ett duntäcke.

25. Något du önskade dig och inte fick?
En bil. Ett überbra betalt fast jobb.

26. Vad gjorde du på din födelsedag 2009?
Spelade minigolf med Emily och vann vilket gav mig en Magnumglass som pris. Var på nån stormarknad och intervjuade en snubbe inför en artikel om trädgårdsgrillar. Käkade kräftor och drack skumpa med Mike och Emily (eller ja, Mike intog icke några skaldjur utan typ någon form av asiatisk mat.). Tittade på film. Hade en dålig hårdag.

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Det gör det alltid. Ett roligare och mer kreativt svar på den här frågan kanske.

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2009?
Personlighetsklyven!

29. Vad fick dig att må bra?
Öl! Nej, det var väl ett skämt. Mina vänner får mig oftast att må bra på ett eller annat sätt. Jobbet, solen och hundarna.

30. Vilken kändis var du mest sugen på?
Heath Ledger, som alltid, men det känns ju en smula osexigt nu med tanke på att stackaren ramlat av pinn och nu antagligen inte är så... oemotståndlig.

31. Vem saknade du?
Alla de människor som jag inte fick träffa. Shorty saknades.

32. De bästa nya människorna du träffade?
Jeez. Jag träffade en massa nytt folk i år ju. Det gör man ju jämt. Med största sannolikhet skulle jag ju missa någon som blir ledsen och tror att personen inte är betydelsefull vilket inte är något jag vill frammana. Känner du dig bäst och bortglömd så skäll bland kommentarerna. Annars: Marianne, Carin, Elise, Emilian, Alexander och radiokollegorna. (Usch, nu fick jag lite magsår över att jag kanske utvecklat minne guldfisk.)

12 Comments:

Blogger Johanna said...

Black eyed peas med A good day?? Eller A good night??
O najs, nin bok! (Har jag fått tillbaka den??) Känns som om jag borde tänka till och göra mig en lista kanske.... hmmm... återstår att se om jag orkar!

7:17 PM  
Blogger Ica said...

hahaha, kan ju vara en good night =) Cool om de hade gjort två olika.
Nej, du har inte fått den. det ligger dubletter här hos mig.

7:30 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Skoja om att öl får dig att må bra?

Hm. Ah. Dubbelironi!

11:54 PM  
Blogger 4-klöverns funderingar said...

Åh, vad bra du skriver sweety!Men du minns väll den där dagen i September?

Massa öl och energi eller ölenergi inför nya året. Puss på ihjälfrusna näsan

/Din alldeles egna fru

1:09 AM  
Blogger Ica said...

Lotten- precis!!

Frugan- Klart att jag minns =) men datumen flöt ju ihop lite där ;)
Ölenergi måste vara årets nyord.

7:31 AM  
Blogger 4-klöverns funderingar said...

kommer sakna dig som fan! Vad hade jag gjort utan dig? Nu ska jag lägga mig efter att ha skrivit en sån där meterlång årskrönika som du nämnde he he.

Saknar du Shorty?

1:37 AM  
Blogger Ica said...

frugan- detsamma. Men du kommer ju tillbaka =) Ska läsa din årskrönika bums, och ja, jag saknar Shorty, men inte den Shorty du har i tankarna ;)

5:43 AM  
Blogger 4-klöverns funderingar said...

har du bäddat ur dig än älskling? Måste sätta upp mitt förra års största misstag: Försöka ledsaga en blind kompis upp för en osandad blank is:at berg med alldeles för mycket skumpa och irish cofée i kroppen. Ha ha ha

1:36 PM  
Blogger Ica said...

har ju varit uppbäddad hur länge som helst =) Blev ju uppdragen på två sekunder. Mycket otrevliga vänner man har =) Tror inte man ska vara på berg alls när man har skumpa i kroppen, blind eller inte ;)

1:45 PM  
Blogger Unknown said...

Jag har svarat på liknande frågor. Våra svar är så olika att det måste vara ett mirakel att vi är vänner. Eller ens känner varandra. =)

Puss

10:41 AM  
Blogger Ica said...

Lotta- har vi inte kommit fram till det förr? =)

10:50 AM  
Blogger GO said...

Åh rolig lista, jag snor delar av den :)

3:01 PM  

Post a Comment

<< Home