Thursday, June 28, 2007

Prata med Ulrik i en postsäck?

Idag under min runda kom jag fram till en ny teori. Det sas ju förr att frisörer var 90-talets psykologer. 2000-talets psykologer är brevbärarna. Inte nog med att våra små lantisar ringer i tid och otid och skriker ut sin frustration vid borttappade postlådor eller bara för att käfta. Som en brevbärare kan man dessutom göra klockrena analyser av människor genom att se vad de får för post. Prenumererar de på Språkvård eller Min häst? Är de shoppingberoende och får paket från H&M och Ellos varje dag? Får de paket som bara rasslar, eller får de kanske paket som manglats och åkt runt jorden femton varv? (För övrigt delade jag ut julpost igår. Bättre sent än aldrig).

Med andra ord borde man lätt kunna se vad personen i fråga har smärre, lindriga eller enorma problem med. Eller, jag tror helt enkelt att jag blivit miljöskadad av att dela ut hundratals Kalle Anka med tillhörande pruttkuddar som kan förnedra och erbjudanden om postkodslotter som lätt kan framkalla spelberoende. Möjligtvis kan det vara jag som helt enkelt börjar få underliga saker på hjärnan.

Annars har det flytit på bra idag. Jag var långsammare än en sömnig snigel dock när jag fick gå ut till bilen tre gånger eftersom jag glömt 1. bilnyckel 2. frukt 3. kudde att sitta på för att se över huven. Det är inget man klarar sig utan och jag backade ut nästan sist av alla, vilket jag inte trivdes alls med. Dock fräste jag på relativt bra efter det och körde inte fel en enda gång. Jag backade inte ens ner i diket. Några tanter var väl inte så glada eftersom jag inte lät dem ta ut så mycket pengar de ville, men alla kan inte kräva tusingar av mig på samma dag.

Givetvis kunde inte en dag flyta på utan att jag flummar till det på något sätt. Så även idag. Jag och Herr Kollega skulle räkna kassa och kolla avier och hela köret. Jag kände mig jätteduktig som fått underskrifter och hittat folk som gömt sig under förmiddagen. Behöll jag deras underskrifter? Jo, men var jag la dem var och förblev en gåta. Troligtvis hamnade de i lådan i bilen, som jag sedan tömde i den stora säcken för brevlådetömning.

Det är inte så att man känner sig erfaren, duktig och proffsig när chefen, några gubbar som precis lunchat och en från kassaservice går förbi och man hänger med huvudet nere i en postsäck som hänger på en ställning som sitter för högt upp för att man ska nå ner i den. Med andra ord hänger man med arslet i vädret och benen sparkandes några decimeter över marken med överkroppen i säcken och trevar efter avier. Jag fann inga avier och när jag väl lyckats gunga mig upp frågade gubben som sorterade bredvid om jag hade spytt klart och att kollegorna måste ha bättre koll på dessa galna sommarkottar.

8 Comments:

Blogger Moggelito said...

..Jag håller på dig Ica =)


..och f.ö.. Vill du ha en match i t.ex Buzz(äger jag), eller ngt annat så är jag inte den som är den. ...dansamatta däremot..liite tveksam kanske..men va f-n.. jaja.. Kalla mig inte feg.. Ställer upp där oxå.. =)

M

9:41 PM  
Blogger Moggelito said...

..jag kanske är lite trög. Men när jag har en bloggfråga så vänder jag mig såklart till oraklet Ica =) Jag vill ha mina länkningar lika snygga som på din sida.. How? Jag menar, dte kan ju inte se ut sådär..

11:55 PM  
Blogger Ica said...

Mogge: Buzz är något jag med ska införskaffa så snart som möjligt. Skitskoj. Dansmatta är jag kass på, men det är roligt.

Ska kolla dina länkar. Sen kan jag råda efter jobbet :)

6:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

En av sommarkottarnas viktigaste uppgift är att roa den ordinarie personalen. Sen är väl en av de andra uppgifterna att oroa samma personal också...

Jag började just fundera på vad min lantbrevbärare vet om mig. Och så undrar jag om han på något sätt försöker tussa ihop mig med Matti som bor i grannstaden. Matti och jag har samma efternamn och samma adress men vi bor i varsin stad. Trots det får jag en hel del av Mattis post. Undra om han får min?

10:14 AM  
Blogger Ica said...

ewa: Jo, du har väl rätt i det. Jag gillar att roa, så mig gör det inget.
Stackars dig och Matti, och stackars din brevbärare. Dock är ju frågan: Har ni samma postnummer? Om inte annat är det ju rätt lätt hänt ändå. De kanske inte vet att det finns en matti i andra stan.

2:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

haha,det låter som ett spännande jobb!;)
Hoppas du har det bra!Kramar till dig

5:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Haha! ... tänk att det är så lätt att se Ica i en postsäck framför sig ;)

9:26 AM  
Blogger Ica said...

Hanna: Det är trevligt, och jag har det bra :) Hoppas du själv har det bra.

Christina: Hrmf. Nej, jag vet. Synen är rätt lättframkallad.

9:40 AM  

Post a Comment

<< Home