Sunday, August 03, 2008

Underskatta aldrig minisemestern

Hela min omgivning har semester, och de flesta av dem med semester är dessutom bortresta. Får alla verkligen åka bort samtidigt utan att kolla så en av vännerna inte sitter helt ensam i stan och ruttnar för sig själv, pillar sig i naveln, pratar med sina silverfiskar och snart i desperation sätter sig nere hos fyllona på torget för att få någon att prata med? Enda anledningen till att detta inte inträffar är att det är rent av kolsvart ute och åskan mullrar mysigt utanför fönstret. Jag älskar åska, men samtidigt är jag en smula uttråkad.

Grannen har åkt för att bonda med munkarna, ena vännen är i Bulgarien, tantgympevännen drog till Turkiet, familjen med tillhörande släkt befinner sig i en stuga nånstans på västkusten(inte för att jag skulle sett röken av dem här i alla fall, men ändå, bara principen) och det är bara få små exempel.

Dock ska jag inte klaga. Min hälsa blir betydligt bättre av att inte ha grannen och bulgarienvännen här; ingen öl alls ju. Sedan har jag dessutom söta små vänner som ser till att jag ändå får en känsla av semester. Helgen har jag spenderat i Rönninge. Där har jag inte lyft ett nyttigt finger. Jag och vännen där har enbart ätit gott(och det innebär trerätters på finrestaurang samt kräftor bara som exempel), sovit, kollat på film, gosat med katterna, snackat skit och gått promenader. Väl hemkommen springer jag ihop med(eller nej, det gjorde jag inte. Jag vaknade snarare bara upp ur min egen värld en kort sekund och stod öga mot öga med en välkänd krulltott(aka Lotten)) som raskt erbjöd mig att vara herre över Lustiga Huset, med allt det innebar: hammock, egen altan, soda stream, platt-tv, miljontals böcker och filmer. Nu har jag med andra ord spenderat hela eftermiddagen där och suttit ute och solat och läst medan grannungarna hoppat runt på tomtens studsmatta. Precis vad som behövs. Nu kan jag med andra ord ge mig själv "mini-semestrar" hela tiden i tre dagars tid, eller nåja, när jag inte är på jobbet i alla fall.

Dock lyser hela mitt vardagsrum nu upp av blixtar, så jag får väl dra ut samtliga kontakter som har med bredband och datorer att göra och fortsätta blogga en annan dag. Hrmf.

2 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Enjoy!

Men varför sooooooover du inte i Lustiga Huset? Du har ju 13--14 sängar att välja mellan? Rena lakan (som jag inte förstår att man behöver egentligen) finns i bokhyllan med de röda böckerna.

11:54 PM  
Blogger Ica said...

Lotten- jag som är så mörkrädd! I ett såååå stort hus? Fast iofs, blir lite Guldlockfeeling att testa vilken säng som är lagom mjuk.

4:55 PM  

Post a Comment

<< Home